Özet:
Eğitim-öğretim faaliyetleri kültür aktarımı ve kültürel kimlik kazandırmada en önemli öğedir. Öğrencilerin aile ve yakın çevresinde aldıkları bilgiler belirli bir temel oluşturabilir. Fakat okullarda verilen kültür aktarımı öğretmen ve idareciler tarafından bilinçli yürütülen bir durumdur. Eğitimde başarıyı geçmişine olan bilgisi ve donanımı olmayan bireylerle sağlamak çok zordur. Başarılı bir eğitim sistemi için kültür meselesi ve kültür aktarımı ilkokuldan itibaren verilmeye ve geliştirilmeye başlanmalıdır. Öğrencilerin evvela ailesinde, daha sonra yakın çevresinde ve nihayet okul çağında başlayıp devam eden kültürleşme süreci, günümüz modern toplumlarında hızla yerini almış durumdadır. Bu süreç öğrencilerin yetişkinliğe geçip birey kimliğini kazanmasıyla diğer vatandaşlar ve toplum için daha da önemli hale gelecektir. Bu sebeple eğitim sistemimizde kültürel öğelerimizi tanıtan kazanımlar dikkatle ve önemle ele alınmalıdır. Bu araştırmanın amacı, kültürel kimliğin geliştirilmesi ve kültür aktarımı konusunda yöneticilerin, öğretmenlerin, öğrencilerin ve velilerin beklenti, görüş ve önerilerini belirlemektir. Araştırma, bütüncül tek durum deseninde nitel bir çalışma olmuştur. Bu duruma uygun olarak çalışma Çandır Şehit Öğretmen Mustafa Saadettin Küçük İlkokulu'nda (Ş.Ö.M.S.K) gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini, Antalya'nın Serik ilçesinde bulunan Çandır Ş.Ö.M.S.K. İlkokulu'nda görevli 2 okul yöneticisi, 10 sınıf öğretmeni ile bu okulda eğitim gören 175 öğrenci ve bu öğrencilerin velileri oluşturmuştur. Araştırmanın çalışma grubunu bu ölçüte uyan ve gönüllülük esasına dayanan 2 okul yöneticisi, 10 sınıf öğretmeni, 12 öğrenci ve 12 veli oluşturmuştur. Bu çalışmada veri toplama yöntemi olarak bireysel görüşme ve doküman analizi kullanılmıştır. Veri toplama araçları olarak, açık uçlu sorulara dayanan yarı yapılandırılmış bireysel görüşme formları ve doküman analizi için öğrencilerin Antalya İl Milli Eğitim Müdürlüğü'nün düzenlemiş olduğu ''Geleneksel Çocuk Oyunları'' yarışmalarından elde edilen fotoğraflar kullanılmıştır. Veri toplama araçlarının özellikleri de dikkate alınarak veriler içerik analizi ile incelenmiştir. Bu veri analizine dayanarak araştırmanın bulgu ve yorumları oluşturulmuştur. Araştırma sonuçlarına dayalı olarak önerilerde bulunulmuştur. Araştırmada yöneticiler, kültür aktarımı ve kültürel kimliğin geliştirilmesinin öğrencilere somut çalışmalar verilerek mümkün olacağını düşünmektedir. Yöneticiler kültür aktarımını ve kültürel kimliğin geliştirilmesi konusunda somutlaştırılmış çalışmaları yoğun olarak önermişlerdir. Öğretmenler, kültür aktarımını ve kültürel kimliğin geliştirilmesini topluma yararlı bireyler yetiştirme, değerlerine bağlı, kültürel mirasa önem veren nesiller ortaya çıkarmak için gerekli görmüşlerdir. Öğretmenler kültür aktarımı ve kültürel kimliğin geliştirilmesi konusunda doğru model olma, yaparak ve yaşayarak öğrenmenin öğrencilere aktarılması gereken önemli konular olduğunu ifade etmişlerdir. Öğrenci görüşlerine göre, kültürel ve tarihi amaçlı geziler kültür aktarımı ve kültürel kimliğin geliştirilmesinde en önemli faktör olmuştur. Veliler çocuklarının geleneksel el sanatlarıyla uğraşıp, el sanatlarının sürdürülebilir hale getirilmesi, öğrencinin kültür aktarımı ve değerler ile ilgili bilgilendirilmesini, kültürel kimlik kazanımı ve değerler eğitimi etkinliklerinin daha somut hale getirilmesini istemektedir.