Abstract:
Tatil esnasında elde edilen turistik deneyimler turistlerin zihninde anılar oluşturmaktadır. Bu bağlamda ziyaret edilen destinasyonların sahip olduğu birtakım özellikler, destinasyon deneyiminin hatırlanabilirlik derecesi üzerinde etkili olabilmektedir. Turistlerin zihninde oluşan izlenimler de turistlerin destinasyona yönelik olarak deneyim sonrası tutumlarını etkilemektedir. Bu araştırmanın temel amacı; (a) destinasyonların hatırlanabilirlik üzerinde etkisi olan özelliklerini belirlemek ve (b) destinasyon özellikleri, hatırlanabilirlik, memnuniyet ve destinasyon deneyimi sonrası eğilimler arasındaki ilişkileri ortaya koymaktır. Bu amaçla araştırmada Türkiye'nin en çok ziyaret edilen iki destinasyonu olan Antalya ve İstanbul üzerinde bir anket uygulaması gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında elde edilen veriler, SPSS 20 ve LISREL 8.7 programlarından yararlanılarak analiz edilmiştir. Bulgular doğrultusunda her iki destinasyonun sahip olduğu çeşitli deneyim unsurları karşılaştırılmıştır. Araştırma neticesinde İstanbul'un altyapı, duygu, hizmet kalitesi ve ulaşım özellikleri, Antalya'nın ise duygu ve fiyat değer özellikleri konularında Alman turistlere ilişkin algıların İngiliz ve Ruslara göre daha negatif yönde olduğu ortaya çıkmıştır. Elde edilen bulgulara göre kurgulanan araştırma modeli doğrultusunda Antalya ve İstanbul'un sahip olduğu destinasyon deneyimi unsurları ile hatırlanabilirlik, memnuniyet ve destinasyon deneyimi sonrası eğilimler arasında pozitif yönlü ilişkiler olduğu ortaya çıkmıştır.