Abstract:
Uluslararasılaşma, sermayenin hareketliliğiyle başlamış, her dönemin en önemli kaynağı veya sermayesi olan "bilgi", teknolojik gelişmelerle birlikte, bilimsel alanda eğitime yaptığı olumlu etkilerin sonucunda güç kazanmıştır. Çağımızın olmazsa olmazlarından biri haline gelen uluslararasılaşma ile her kurumda olduğu gibi, bilginin üretildiği ve sunulduğu yükseköğretim kurumlarında da verilen hizmetlerin çeşitlendirilmesi ve genişletilmesi gereği ortaya çıkmıştır. Türkiye'de Cumhuriyetin kurulmasıyla, yurtdışı menşeli öğretim üyelerinin istihdamı ile yükseköğretim kurumlarında başlayan uluslararasılaşma, 20. yüzyılın ortalarında öğrenci değişimi ile ulus ötesi işbirlikleri, 21. yüzyıl başında Bologna sürecine dahil olunması ve sürecin bir aracı olan Erasmus hareketlilik faaliyetlerinin Türk üniversitelerinde uygulanmaya başlaması ile daha da ivme kazanmıştır. Uluslararasılaşma faaliyetlerinin ortaya çıkardığı kalite ve akreditasyon sorunlarına ilişkin, Türk yükseköğretim kurumlarının en üst mercii olan Yükseköğretim Kurulu tarafından düzenleyici ve yaptırımcı yasalar çıkarılmış, ülkenin kendine özgü hareketlilik programları hazırlanmıştır. Bu tez çalışmasının amacı, Türk kamu üniversitelerinin uluslararasılaşmasında önemli bir yeri olan Erasmus hareketlilik faaliyetleri kapsamında AB üye ülkeleri ile başlayan öğrenci ve personel hareketliliğinin öğrenciler üzerindeki etkisini incelemektir. Bu doğrultuda nicel ve nitel veri analizi yöntemleri kullanılarak öğrenci hareketliliği deneyimine ilişkin toplam 55 soruluk anket formu hazırlanarak, Erasmus hareketlilik faaliyetlerine pilot olarak başlayan 13 kamu üniversitesinden biri olan Akdeniz Üniversitesi'nden giden öğrencilere e-posta ile gönderilmiştir. 133 öğrenci tarafından cevaplanan anketlerden toplanan verilere SPSS kullanılarak istatistiksel analizler uygulanmıştır. Anket verilerinin incelenmesi sonucunda bulgular göstermektedir ki; Akdeniz Üniversitesi yüksek lisans ve doktora düzeyindeki öğrencilerin hareketlilik sonrası edinilen deneyimlere ilişkin akademik deneyime, akademik unvanı (öğretim görevlisi, araştırma görevlisi, uzman) olmayan tüm düzeydeki öğrenciler hareketlilik sonrası edinilen deneyimlerde yurtdışı deneyime daha fazla önem atfetmişlerdir. Yabancı dil gelişimi konusunda Batı Avrupa ülkelerine giden öğrencilerin yabancı dil gelişimi algısı, diğer ülke gruplarına gidenlerden daha fazla olmuştur.