Özet:
Bu çalışma, Alanya'daki yerleşik yabancıların sosyal statülerinin belirlenmesi ve sosyal statülerinin satın alma davranışları üzerindeki etkisinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Ancak sosyal statüyü belirleyen mutad değişkenlerin olmaması nedeniyle, araştırmada milliyet, eğitim düzeyi ve gelir düzeyi sosyal statüyü belirleyebilecek değişkenler olarak kullanılmıştır. Milliyet, Alman, İskandinav ve Rus; eğitim ve gelir düşük, orta ve yüksek düzey olarak kategorileştirilmiştir. Sosyal statü belirlenirken Alanya'daki yerleşik yabancılar düşük, orta, yüksek sınıf olarak sınıflandırılmamakta, milliyet, eğitim ve gelir düzeylerine göre durum analizleri yapılmaktadır. Yerleşik yabancıların sosyal statülerinin satın alma davranışı üzerindeki etkisine yönelik de tercih ettikleri alışveriş mekanları, uçuş firmaları, satın aldıkları ürünlerin markaları, satın alma davranışına ilişkin çeşitli önermeleri cevaplandırmaları istenmiştir. Araştırma kapsamında 350 yerleşik yabancıya anket uygulaması yapılmış, ancak 26 anket eksik veri nedeniyle analize alınmamıştır. Toplam 324 anket ile gerçekleştirilen analizde ?SPSS 13 for Windows? istatistik programı kullanılmıştır.Bu kapsamda araştırma sonuçları, Alanya'da en fazla Almanların, daha sonra İskandinav ve Rusların yerleşik olarak yaşadıklarını ortaya koymaktadır. Yerleşik yabancılar, düşük- orta- yüksek olarak kategorileştirilen eğitim düzeyleri açısından ele alındığında, en fazla orta ve yüksek eğitim düzeyine sahip yerleşik yabancıların bulunduğu; gelir düzeyleri açısından bakıldığında ise düşük- orta- yüksek olarak kategorileştirilen gelir düzeylerinde en fazla düşük ve orta düzey gelire sahip yerleşik yabancıların bulunduğu sonucu ortaya çıkmıştır. Satın alma davranışıyla ilgili olarak ise Alanya'daki yerleşik yabancıların satın alma davranışlarında kalite ve fiyatı temel aldığı sonucu elde edilmiştir. Sosyal statüye dayalı satın alma davranışında bulunan yerleşik yabancı oranı düşüktür.