Özet:
Bu araştırmanın amacı, ritme dayalı müzik öğretim programının öğrencilerin akış deneyimleri, müzik dersindeki başarıları ve müzik dersine yönelik tutumları üzerindeki etkilerini ortaya çıkarmaktır. Araştırmada kontrol gruplu, ön test-son test deney deseni kullanılmıştır. Buna göre; araştırmada deney ve kontrol grupları yansız atama yolu ile oluşturulmuştur Araştırmanın çalışma grubunu 2011- 2012 eğitim-öğretim yılında Antalya ili Kepez ilçesindeki Emekevler İlköğretim Okulu 3. Sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma iki grup üzerinde gerçekleştirilmiştir. Yansız atama yoluyla denk olduğu görülen sınıflardan 3B sınıfı deney grubu (n=22), 3A sınıfı da kontrol grubu (n=23) olarak belirlenmiştir. Her iki grubun müzik dersleri araştırmacı tarafından işlenmiştir. Deney grubuna ritme dayalı uygulamaları içeren İlköğretim 3. Sınıf Müzik Dersi işlenmiştir. Kontrol grubuna ise İlköğretim 3. Sınıf Müzik Öğretmen Kılavuz kitabındaki planlamaya birebir uyumlu olarak ders yapılmıştır. Uygulamalar 7 hafta boyunca devam etmiştir. Her iki gruba da uygulamaların başında ve sonunda Müzik Dersi Tutum Ölçeği (Özmenteş, 2005) uygulanmıştır. Ayrıca her oturumda öğrenciler iki gözlemci tarafından müzik dersi başarıları açısından gözlemlenmiştir. Her oturum sonrasında öğrenciler ve ilgili sınıfların öğretmenleri öğrencilerin deneyimleri hakkında günlük yazmışlardır. Araştırmadan elde edilen nicel verilerin çözümlenmesinde betimsel istatistik ve t testinden, nitel verilerin çözümlenmesinde ise içerik analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; Deney ve kontrol gruplarında yer alan öğrencilerin uygulamalar sonrasında akış deneyimleri (t=,-52, p>.05) ile müzik dersine ilişkin tutum düzeyleri (t=-1,350, p>.05) anlamlı farklılıklar göstermemiştir. Öğretmen ve öğrencilerin yazdıkları günlüklerin içerik analizi ile incelenmesi sonucu elde edilen verilere göre akış deneyimi yaşandığını gösteren ifadelerin toplam frekansı, deney grubu öğrenci günlüklerinde 422, kontrol grubu öğrenci günlüklerinde ise 410?dur. Öğretmen günlüklerinde akış deneyimi yaşandığını gösteren ifadelerin frekanslarının toplamı 16, kontrol grubu öğretmen günlüklerinde ise 14?tür. Her iki grubun öğretmen günlüklerinde de can sıkıntısı ve ilgisizlik yaşandığını gösteren herhangi bir veriye rastlanmamıştır. Kaygı yaşandığını gösteren ifadelerin toplam frekansı, deney grubu öğretmen günlüklerinde 3, kontrol grubu öğretmen günlüklerinde ise 1?dir.