Abstract:
Konstrüktivizm, 1920'lerde Rus sanatçıların öncülüğünde bütün bir Kıta Avrupa'sında gelisen, modern sanat ve tasarım anlayısına önemli katkıları olan bir sanat akımıdır. Akım, Rusya'da ortaya çıkmıs ve Avrupa'da gelisimini göstermistir. Bu süreç içerisinde Konstrüktivizm iki farklı yönde gelisimini sürdürmüstür. Bunların ilki ?prodüktivist yaklasım? olarak adlandırılan, Vladimir Tatlin'in önderliğini yaptığı, sanatın topluma hizmet etmesini ve islevsel olması gerektiğini savunan görüstür. ?kinci yaklasım ise gelisimini Avrupa'da sürdürmüstür. Naum Gabo'nun önderliğini yaptığı bu konstrüktivist görüs, sanatın islevsel olmadığını ve ayrı bir etkinlik olduğunu savunmaktadır. Hazırlanmıs olan bu Yüksek Lisans tez çalısması Konstrüktivizm'in genel anlamda grafik sanatında ve özel anlamda tipografide, modern estetik anlayısın biçimlenmesinde oynadığı rolü ele alınacaktır. Tezin ilk asamasında tipografinin ne olduğuna ve çağdas tipografi asamasına gelinceye kadar geçirdiği evrelere kısaca değinilecektir. Ardından Konstrüktivizm akımı ele alınacaktır. Öncelikle tarihsel süreç içinde bu akımın gelisimine değinilecektir. Konstrüktivizm'in kendisinden önceki sanat akımları ile olan iliskisi ve daha sonra da dönemin diğer sanat hareketleri ile olan iliskisi kısaca ele alınacaktır. Tarihsel süreç ele alındıktan sonra ise konstrüktif prensiplere ve bu akımın görüslerine değinilecektir. Konstrüktif yapıların biçimleri üzerinde durulacak ve burada belirtilen esasların tipografiye nasıl yansıdığı, görsellerle desteklenerek açıklanacaktır.