Abstract:
Seyahat eden kişi için konaklama ne ölçüde önemli ise, yeme-içme de o ölçüde önemlidir. Bu, turist açısından olduğu kadar, işletme içinde büyük önem taşır. Bir otel işletmesinde yiyecek-içecek bölümünün önemi, yiyecek-içecek satışlarının toplam gelire olan katkısıyla ölçülebilir. Tatil köyleri ve beş yıldızlı otellerde odalardan sağlanan gelir toplam gelirin %50-55'ini, yiyecek-içecek gelirleri ise %30-35'ini oluşturmaktadır. Konaklama İşletmesinin, türüne ve uzmanlık alanına göre toplam gelirinin %50-60 oram da satın alma I departmanı tarafından kullanılmaktadır ve en büyük oram da yiyecek-içecek tedariki ve personel giderleri almaktadır. Yani işletmeden elde edilen gelirlerin büyük kısmi yiyecek- içecek tedarikinde kullanılmaktadır. Bu nedenlerden dolayıdır ki, konaklama işletmelerinde yiyecek-içecek tedariki, konaklama işletmeleri açısından önem, gıda üretim ve tedarik işletmelerinin pazar alam açısından potansiyel arz etmektedir. Bu çalışma dört bölümden oluşmaktadır ve çalışmanın birinci bölümünde, tezin uygulama konusu olması nedeniyle satın alma ve temel satın alma kavramı ile satın almanın diğer departmanlar ile ilişkilerinin yanında satın almanın fonksiyonel yönüne değinilmiştir. Ayrıca, belirsizlik ve risk ortamlarında satın alma, malzeme ihtiyaç planlaması, satın alma bütçesi gibi bazı kavramlar ele alınmıştır. Çalışmanın ikinci bölümünde, tezin uygulaması kurumsal bir düzlemde yapıldığı için örgütsel satın alma, süreci ve türleri, satın alma 'sürecinde yer alan roller, satın alma modelleri ve satın almayı etkileyen faktörler ele alınmıştır. Çalışmanın üçüncü bölümünde, konaklama işletmeleri ile ilgili kavramlar ve saha çalışmasının yapılacağı ortamlar olan konaklama işlemlerinde yiyecek-içecek maddeleri tedariki, yiyecek-içecek tedarikinde etkili olan faktörler, gıda güvenliği ve tedarik sonrası işlemler ele alınmıştır. Çalışmanın son bölümüne ise, konaklama işletmelerinde yiyecek- içecek tedarikinde etkili olan faktörleri ve etki derecelerini belirleyebilmek amacıyla işletmelerin satın alma veya yiyecek-içecek müdürlerine anket uygulanmış elde edilen veriler analiz edilmiştir. Çalışmanın sonunda, yiyecek-içecek tedarikinde etkili olan faktörler ve dereceleri konusunda ulaşılan sonuçlar ve değerlendirmelere yer verilmiştir. Çalışmadan elde edilen sonuçların turizm sektörüne gıda tedariki yapan işletmelerinin : pazarlama stratejilerine ışık tutabilmesi açısından önemli olduğu düşünülmektedir. En açık : görülen sonuçlardan biri ise kalite ve gıda güvenliği ile ilgili faktörlerin fiyat ve maliyet faktörlerinden daha yüksek oranda önem derecesine sahip olduğunun görülmesidir.