Özet:
Her yıl seyahat eden kişi sayısı ve tarizin harcamaları bakımından büyüyen dünya turizm pastasından ülkemizin de aldığı pay her geçen gün artırmaktadır. Baza pazarlar gösterdiği hızlı gelişim ve değişimler nedeniyle ilgi odağı haline gelmektedir. Bu karakteristiğe sahip pazarlardan biri de Rus Pazarı olup, bu pazar yılda 10 milyar Amerikan Doları (USD) civarında turizm amaçlı harcama potansiyeli, 1991 yılından itibaren gittikçe liberalize olarak büyüyen ekonomisi ve hızlı açılım gösteren siyasal, politik yapısı ile ülkemiz için de potansiyel turizm pazarı olarak önemli bir yer almaya başlamıştır. Bu pazar aynı zamanda Akdeniz çanağındaki bir çok ülkenin de dikkatini üzerine çekerek; ülkeleri doğru ürün yaratma, tanıtma, fiyatlandırma, satış ve denetleme konularında pazarlama stratejileri geliştirme yarışına sokmuştur. Rusya'nın pazar karakteristiğine genel olarak bakıldığında; iç dinamiklerinde var olan teknolojik birikim ve yüksek eğitimli hazır işgücünün, endüstrileşmede oldukça etkili olduğu görülmektedir. Bu durum nüfusun kırsal alandan kentlere hareket etmesine ve yeni sosyal sınıflar ortaya çıkmasına yol açmıştır. Sınırların açılması ile halk ulaşılabilirliği kolay turistik çekiciliği olan ülkelere yönelmiştir. Pazar öylesine hızla gelişmiştir ki ne Türliye Cumhuriyeti Devleti ne de özel sektör bu pazara yönelik bir strateji beUrleyemememiştir. Süreç devam ederken özellikle 1994 yılından sonra Rus Pazarından Antalya ve yöresine turizm hareketleri canlanmıştır. Ancak Rus turizm pazarının az tanınması; gerek müşteri beklentilerine uygun ürün planlamasında ve gerekse pazarlama anlayışında bazı sıkıntıları beraberinde getirmiştir. Oysaki günümüz turizm anlayışında; ürünün müşteri beklentilerine, pazarın karekteristiğine uygun olarak üretilmesi, çeşitlendirilmesi ya da farklı hale getirilmesi ve pazarlanması anlayışı ön plana çıkmıştır. Bu amaçla hedef pazarlar seçilerek bu pazarları demografik, coğrafik, sosyal, davranışsal bölümlere ayırma gereği doğmuştur. Bu bölümlendirmeyi yapabilmek tüketici eğilimlerini tespit etmek, beklenti ve ihtiyaçlarım belirleyebilmek o pazardaki tüketicileri tanımakla mümkün olabilmektedir. Çalışma bu düşünceden yola çıkılarak bu alanda az rastlanan profil çalışmalarına çeşitlilik kazandırmak amacıyla havayolu ile Rusya'ya dönüş yapan 690 Rus turiste anket uygulaması ve acenta yöntecileri ile karşılıklı görüşme (opinion survey) yöntemi ile yapılmıştır.IX Araştırma sonuçlan, Antalya ve yöresine gelen örneklem kapsamındaki Rus turistlerin %62' sinin kadın, % 38' nin erkek olduğunu, bölgeye gelen Rus turistlerin % 74,1' inin Moskova'dan geldiğini göstermiştir. Söz konusu turistlerin % 72.6' sının 21-50 arası yaş grubunda oldukları ve güneş-kum-deniz için bölgeyi tercih ettikleri ortaya çıkmıştır. Araştırma sonuçlan, Rus turistlerin % 52,5'inin bir seyahat acentası organizasyonu ile bölgeye geldiğini ortaya koymuştur. Aynca bu sonuçlar Rus turistlerin bölgede ortalama 14 gün geceleyerek, 800 Amerikan Dolan civarında harcama yaptıklannı göstermiştir. Araştırma bulgulanndan anlaşıldığı üzere bölgeye gelen Rus turistlerin % 58' i bölgesel turlara katılarak çeşitli alışveriş yapmışlardır. Araştırma sonuçlan göstermiştir ki, Rus pazan ülkemiz için önemli bir pazar olup, gelecekte de hızla büyümesi beklenmektedir. Genel anlamda şunu söylemek mümkündür ki, Rus turistler aldıktan hizmetlerden memnundurlar. Ancak diğer ülkelerle rekabet koşullan hiç bir zaman göz ardı edilmeden gerekli tanıtım, kalite artırma ve ürün geliştirme çalışmalarına devam edilmelidir.