Özet:
Gündelik yaşam pratikleri üzerinde önemli bir etki alanına sahip olan sosyal medya, bireylerin gündelik iletişim biçimlerini, davranış şekillerini ve sosyal algılarını değişime uğratmış, bireylere kendilerini ifade edebilecekleri yeni bir görünürlük alanı sunmuştur. Bireyler; tanınma, kabul görme, onaylanma gibi güdüler doğrultusunda bu alan içerisinde var olma ihtiyacı hissetmekte ve sosyal medya platformlarında benliğini sunma eğilimi göstermektedir. Bu anlamda sosyal medya etkili bir araç olarak işlev görmekte, bireylere geniş bir izleyici kitlesi sunmakta ve bireylerin daha kontrollü bir benlik sunumu gerçekleştirmesine olanak sağlamaktadır. İzleyici grubundan alınan geri bildirimler ise bireyin benlik saygısı üzerinde etkili olmaktadır. Dolayısıyla bu araştırmada, benlik saygısı ile sosyal medyadaki benlik sunumu arasındaki ilişki X, Y, Z kuşakları üzerinden ele alınacaktır. Araştırmanın örneklem grubu 1155 kişiden oluşmakta ve X, Y, Z kuşaklarına dahil olan sosyal medya kullanıcılarını içermektedir. Araştırmaya ilişkin veriler Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği ve Benlik Sunumu Taktileri Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde Frekans Analizi, T Testi, Anova ve Korelasyon Analizleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda benlik sunumu ile benlik saygısı arasında anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca benlik saygısının ve sosyal medyada gerçekleştirilen benlik sunumunun kuşaklara göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı tespit edilmiştir.