Abstract:
Bu çalışma ilkokulda eğitim gören yabancı uyruklu öğrencilerin sorunlarını inceleyen çalışmaları meta-sentez yöntemini kullanarak belirlemeyi amaçlamıştır. Ayrıca yabancı öğrenci sayısı çok olan bir ilkokuldaki öğretmenlerin ve yabancı uyruklu öğrencilerin sorunlara yönelik görüşlerini alıp meta-sentez çalışması temaları ile karşılaştırmıştır. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Çalışmanın birinci aşamasında ilkokulda eğitim gören yabancı öğrencilerin sorunlarına yönelik çalışmalar meta-sentez yöntemi kullanarak incelenmiştir. Meta-sentez birden fazla araştırmanın bulgularını inceleyerek ve yorumlayarak ortaya çıkan bir araştırma yöntemidir. Meta-sentez çalışmasına belirlenen ölçütleri taşıyan 20 çalışma dâhil edilmiştir. Çalışmaların incelenmesinde uzman görüşü alınarak kodlama formu hazırlanmış, tüm çalışmalar tek tek incelenmiştir. Meta-sentez çalışmasının basamaklarına göre incelenen çalışmalar tematik yaklaşımla analiz edilerek kodlar ve temalara ulaşılmıştır. Çalışmanın meta-sentez aşamasında belirlenen ana temalar şunlardır: Öğrencilerin eğitimsel sorunları, öğrencilerin sosyal sorunları, öğretmenlerin yabancı öğrenciler nedeniyle karşılaştığı sorunlar. Çalışmanın ikinci aşaması, Antalya ili Konyaaltı ilçesinde 2020-2021 eğitim yılında öğrenci sayısının %28' i yabancı uyruklu öğrenci olan bir ilkokuldaki 5 sınıf öğretmeni ve 10 yabancı uyruklu öğrenci ile görüşme yapılarak gerçekleştirilmiştir. Yarı-yapılandırılmış görüşme formları kullanılarak görüşmeler yapılmıştır. Görüşme sonucunda elde edilen verilerin incelenmesi içerik kodlaması tekniği ile yapılmıştır. Görüşme sonucunda sorunlar; dil bilmeme, akademik sorunlar, veli desteği ve uyum sorunları olarak kodlanmıştır. Yapılan çalışmada elde edilen bulgular ile ulaşılan sorunların ana kaynağı olarak "dil bilmeme" görülmektedir. Türkçe bilmeyen yabancı uyruklu öğrencilerin akademik ve sosyal açıdan sorun yaşadıkları ve öğretmenlere de sorun yaşattığı belirlenmiştir. Sorunların çözümüne dair öneriler çalışmada yer almaktadır.