Abstract:
İnsanlar tatile çıktıklarında, bir yeri görmeye gittiklerinde ve ya planlı bir turistik aktiviteyi gerçekleştirdiklerinde yaşadıkları bu deneyimlerden birçok anı ve hatıra oluştururlar. Deneyim sonucu zihinde oluşan bu anı ve hatıralar insanların gittikleri yer gördükleri şeyler hakkında bir fikir oluşturmalarını ve bunu da yorum olarak birbirlerine aktarmalarını ve birbirlerini etkilemelerini sağlar. Özellikle sanal ortamda paylaşılan yorumlar internet ağı sayesinde çok geniş kitlelere ulaşabilir ve bu kitleleri etkileyerek verecekleri kararları şekillendirebilir. Bu araştırmanın temel amacı, Tema Park deneyimini oluşturan bileşenlerin boyutlarını ve yaşadıkları deneyimlerin insanların internet ortamındaki yapılan yorumlara hangi başlıklar altında toplandığını ve hangi faktörler için ağırlık kazandığını belirlemektir. Bu amaçla Antalya ilinde yer alan en önemli tema parka ait internet ortamında yapılan yorumlar www.tripadvisor.com sitesinden Türkçe dilinde yapılanların filtrelenmesi ile alınmıştır. Tavsiye sitesinden alınan bu yorumlar, nitel analiz programına kodlanmış ve bu kodlanan yorumlara içerik ve küme analizi yapılmıştır. Araştırma bulgularının yorumlanmasında ilgili literatürdeki bir kuramdan yararlanılmış ve tema park deneyimi Pine ve Gilmore'un deneyim ekonomisi modeli çerçevesinde yorumlanmıştır. Analiz sonucu elde edilen bulgularda insanların tema park deneyimini oluşturan bileşenlerin en büyüğünün eğlence faktörü olduğu belirlenmiştir. Bunun yanı sıra insanlar estetik açıdan da beğenilerini bildirmişler, tema parkın görsel unsurları yapılan oranlara ciddi şekilde yansımıştır. Bunun sonucunda yapılan yorumlarda tema parkın insanların gündelik hayatlarından bir kaçış unsuru olduğu yine yapılan yorumlarda kaydedilmiştir. Bu araştırmanın sonuçları tema parkı ziyaret eden misafirlerinin deneyimlerini meydana getiren bileşenlerin neler olduğunun ve bunların sonuçlarının ziyaretçilerini nasıl etkilediğinin bilinmesi açısından önemlidir.