Özet:
Bu çalışma, Türkiye'de yumurta piyasasının dinamik bir yapı sergilemesi ve yumurta fiyatlarının yıllar arasında dalgalanma göstermesi nedeniyle Türkiye'de yumurta piyasasında arz-talep, fiyat oluşumu ve rekabet durumunu analiz etmek ve ürün karakteristiklerinin yumurta fiyatına etkisinin hedonik fiyat modeli ile tahminini amaçlamaktadır. Bu amaçla Antalya merkez ilçelerde zincir marketlerin farklı formattaki satış noktalarından 2019 Ocak-Mart döneminde elde edilen veriler kullanılarak yumurta piyasasında ürün özellikleri ile fiyat arasındaki ilişki hedonik fiyat modeli ile analiz edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda, yumurtanın ürün özelliklerinin yumurta perakende fiyatları üzerinde önemli bir etkiye sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Yumurta perakende fiyatını olumlu etkileyen temel özelliklerin yumurta boyutu, omega-3 zenginleştirme, serbest dolaşan (free-range) yumurta, organik yumurta özelliği ve paket görünümü olduğu tespit edilmiştir. Bulgular, yumurta perakende fiyatının yumurtaların kalitesinin göstergesi olan belirli özelliklerinden etkilendiğini göstermektedir.