Abstract:
Günümüzün sürekli değişen dünyasında sürdürülebilirlik kavramı küresel anlamda çok büyük yer edinmeye başlamıştır. Bu yüzden şirketlerin ulusal ve uluslararası bağlamlarda sürdürülebilirlik adına yaptıkları da bu doğrultuda çok büyük önem kazanmaya başlamıştır. Şirketler paydaşlarıyla iyi ilişkiler geliştirmek adına yaptıkları sürdürülebilirlik kapsamındaki kurumsal sosyal sorumluluk (KSS) çalışmalarını yıllık raporlarında yayınlamaya başlamışlardır. Türkiye'deki şirketlerin bu raporlarda sürdürülebilirlik açısından çok büyük öneme sahip olan toplumsal cinsiyet eşitliği adına ne gibi çalışmalara yer verdiği bu araştırmanın konusunu oluşturmuştur. Çalışmanın kapsamını; Kamuyu Aydınlatma Platformu (KAP) endeksleri olan sürdürülebilirlik (SRE) ve kurumsal yönetim (KYE) endekslerindeki şirketlerin yayınladığı 442 rapor oluşturmuştur. Bu raporlarda hangi zamanlarda toplumsal cinsiyet eşitliği çalışmaları yapıldığı, çalışmaların sektörel farklılıkları ve yapılan çalışmaların kapsamları belirlenmeye çalışılmıştır. Toplanan raporlar içerik analizi yapılarak incelenmiştir. Elde edilen bulgulardan yola çıkılarak, şirketlerin toplumsal cinsiyet eşitliği çalışmalarına yeteri kadar önem vermediği tespit edilmiştir. Toplumsal cinsiyet eşitliği çalışmalarının çoğunluğunun aynı sektörlere ait belli başlı şirketler tarafından yapılan, kısıtlı sayıdaki çalışmalar ile yürütüldüğü ortaya çıkmıştır. Cinsiyet eşitliğinin iş dünyasındaki sorunlarına, toplumun yapısal sorunlarından daha çok dikkat edildiği gözlemlenmiştir. Bu sonuçlara göre şirketlerin yayınladıkları raporların günümüzde yetersiz olduğu, şirketlerin birbirlerine karşı avantaj sağlamak ve toplumun sorunlarına doğru bir şekilde ulaşmak için raporlarında daha kapsamlı toplumsal cinsiyet eşitliği çalışmalarına yer vermeleri gerektiği sonucuna varılmıştır.