Akdeniz Üniversitesi DSpace

Adropinin öğrenmeye etkisi ve mekanizması

Show simple item record

dc.contributor.author Özkan, Ayşe
dc.date.accessioned 2023-03-31T08:48:43Z
dc.date.available 2023-03-31T08:48:43Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.uri http://acikerisim.akdeniz.edu.tr/xmlui/handle/123456789/6663
dc.description.abstract Çalışmamızda lateral ventriküle uygulanan adropinin spasyal öğrenme ve bellek üzerine etkilerinin ve moleküler mekanizmalarının araştırılması hedeflenmiştir. Yöntem: 30 adet erkek Sprague Dawley sıçan rastgele kontrol ve adropin grubu olmak üzere iki gruba ayrılmıştır. Kontrol grubu sıçanlara altı gün boyunca intraserebroventriküler olarak % 0.9 sodyum klorür (NaCl) verilirken, adropin grubu hayvanlara % 0.9 NaCl içerisinde çözülmüş 1 nmol adropin uygulanmıştır. Öğrenme ve hafızayı değerlendirmek için Morris Su Tankı, Y-maze ve obje lokalizasyon testleri; motor fonksiyonları değerlendirmek için lokomotor aktivite testi yapılmıştır. Hipokampüs dokularında Akt, fosfo-Akt, MAPK, fosfo-MAPK, CREB, fosfo-CREB, GSK3β, fosfo-GSK3β, NMDA reseptörü NR2B alt birimi, BDNF protein ekspresyonları western blot yöntemi ile belirlenmiştir. Hipokampüs dokusundaki glutamin, glutamik asit ve adropin düzeyleri kütle spektrometrisi ve ELİSA metoduyla belirlenmiştir. Bulgular: Adropin uygulaması ile lokomotor aktivite parametreleri kontrol grubuna kıyasla artış göstermiştir. Morris Su Tankı, Y-maze ve obje lokalizasyon testleri ile ölçülen spasyal öğrenme ve bellek parametreleri adropin uygulaması ile anlamlı derecede artmıştır. Adropin uygulaması ile hipokampüs dokusunda p-Akt, p-CREB ve BDNF ekspresyonları artış göstermiştir. p-MAPK/MAPK, p-GSK3β/GSK3β ve NMDA reseptörü NR2B ekspresyonlarında ise değişiklik gözlenmemiştir. Ek olarak, adropin, glutamat ve glutamin düzeylerinin adropin uygulanan hayvanlarda kontrol grubuna kıyasla anlamlı bir artış gösterdiği saptanmıştır. Sonuç: Çalışmamızda adropin uygulamasının Morris Su Tankı, Y-maze ve obje lokalizasyon testlerinde yetişkin sıçanların uzaysal hafızasını ve öğrenmesini geliştirdiği saptanmıştır. Adropin kaynaklı bu gelişmeler, Akt sinyal yolağı aktivasyonuna bağlı olarak CREB ve BDNF ekspresyonunun artışı ile olmaktadır. en_US
dc.publisher Akdeniz Üniversitesi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject adropin, öğrenme, bellek, CREB, BDNF en_US
dc.title Adropinin öğrenmeye etkisi ve mekanizması en_US
dc.type info:eu-repo/semantics/doctoralThesis en_US
dc.contributor.department Fizyoloji en_US
dc.contributor.consultantID Ağar, Aysel. en_US
dc.contributor.institute Sağlık Bilimleri Enstitüsü en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account