Özet:
Araştırmanın temel amacı, özel öğretim kurumları orta öğretim seviyesinde öğrenim görmekte olan ve aktif olarak spor yapan öğrencilerin benlik saygısı ve öz-güven düzeylerinin incelenmesidir. Ayrıca çalışmanın bir diğer amacı sporcuların bazı demografik özelliklerine göre Benlik saygısı ve öz-güven yönelimlerinde anlamlı farklılıkların olup olmadığının tespit edilmesidir. Bu bağlamda araştırma amacına yönelik olarak araştırmacı tarafından geliştirilmiş kişisel bilgi formu kullanılırken. Benlik Saygısı yönelimlerinin tespit edilebilmesi için Rosenberg (1963) tarafından geliştirilmiş ve Türkçe'ye uyarlaması Çuhadaroğlu (1986) tarafından iki yüz beş kişilik lise örneklem grubunda yapılan Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği kullanılmıştır. Öz-güven düzeylerinin belirlenmesi için ise Akın (2007) tarafından geliştirilen 33 maddelik ve 5 likert tipli Öz- Güven ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Hatay İlinde 2020-2021 eğitim öğretim yılında özel öğretim kurumlarında öğrenim görmekte olan öğrenciler oluştururken örneklem grubunu yaş ortalamaları 16,02 ± 1,12 olan 214 kadın 165 erkek olmak üzere toplam 379 aktif olarak spor yapan öğrenciden oluşturmaktadır. Araştırmanın amacına ulaşması açısından öz-güven ve benlik saygısı ilişkisini incelemek amacı ile korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Yapılan analiz sonuçları incelendiğin de ise benlik saygısı ile öz-güven arasında yüksek düzey negatif bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca benlik saygısı ile dış öz-güven ve iç-özgüven arasında da orta düzey negatif bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Benlik saygısı ölçeği puanlamasında yüksek puan alan katılımcıların düşük benlik saygısına sahip olduğu göz önüne alındığında ise yüksek benlik saygısına sahip olan katılımcıların öz-güven düzeylerinin de yüksek olduğunu söyleyebiliriz.