Abstract:
Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin mesleki bağlılıklarını, yaşam tatminini ve genel sağlık durumlarını incelemektir. Çalışmada ele alınan kavramlar arasındaki ilişkinin incelenmesi ile alanda çalışan teorisyenlere ve uygulayıcılara fayda sağlayacağı düşünülmektedir. Bu çalışma daha önce yazında çalışılmamış olan mesleki bağlılığın alt boyutlarının ayrı ayrı yaşam tatmini ilişkisini inceleyerek alana katkı sunmaktadır. Çalışmanın bir başka katkısı da mesleki bağlılık, yaşam tatmini ve genel sağlık arasındaki ilişkiyi bir model içerisinde incelemektir. Bu çalışmada sınıf öğretmenlerinin mesleki bağlılıkları ve mesleki bağlılığın alt boyutları; mesleki duygusal bağlılık, mesleki devam bağlılığı ve mesleki normatif bağlılık boyutları ile birlikte, yaşam tatminleri ve genel sağlık değişkenleri arasındaki ilişki ortaya konularak alana katkı sunmaktadır. Araştırmada veriler, Antalya ilinde Muratpaşa, Konyaaltı ve Kepez ilçelerinde görev yapan sınıf öğretmenlerinden anket yoluyla toplanmıştır. Ankette demografik sorular ile birlikte, yaşam tatminine, mesleki bağlılığa ve genel sağlık durumlarına ilişkin sorulara da yer verilmiştir. Araştırmada verilerin analizi için SPSS ve LISRELL programları kullanılmıştır. Araştırma modelin de mesleki bağlılığın alt boyutlarından olan; mesleki duygusal bağlılık, mesleki devam bağlılığı ve mesleki normatif bağlılıkla beraber, yaşam tatmin durumları ve genel sağlık durumları arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktadır. Yapısal modelin değişkenleri arasındaki ilişkilere bakıldığında, mesleki duygusal bağlılık yaşam tatminine pozitif yönlü bir etki varken, mesleki devam bağlılığı yaşam tatminine negatif yönlü bir etki vardır; yaşam tatmini de genel sağlık durumlarına pozitif yönde etki etmektedir. Bu ilişkilerin ışığında ilgili alanda çalışan akademisyenlere ve uygulayıcılara öneriler sunulmuştur.