Abstract:
Bu çalışmada bir gastronomi festivalinin ortaya çıkışı süreci, yönetimi ve bu tür festivallerde izlenilen stratejik yaklaşımların Alanya destinasyonu örneğinde ele alınması amaçlanmıştır. Araştırmada nitel yöntem tercih edilmiş ve veri toplama aracı olarak odak grup görüşmesi, bireysel görüşme ve doküman incelemesi birlikte kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formunun hazırlanması için ilk aşamada odak grup toplantısı (8 katılımcı) organize edilmiştir. Ardından ise amaçlı ve kartopu örnekleme yöntemi birlikte kullanılarak Alanya'da etkinlik turizmi ile ilgilenen toplam 12 kişi ile iletişime geçilmiş ve bireysel görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen görüşmelerden elde edilen bulgular içerik analizine tabi tutulmuştur. Analiz bulguları, festivallerin turizmde rolü, festivallerin düzenlenme amaçları, gastronomi festivallerinin süreci ve gastronomi festivallerinde strateji konusu olmak üzere dört ana tema altında toplanmıştır. Araştırma sonucunda festivallerin turizmde teşvik edici, destekleyici ve tamamlayıcı olmak üzere üç rolünün olduğu ortaya çıkarılmıştır. Ayrıca bulgular festivallerin psiko-sosyal, kültürel, siyasi, ekonomik ve turizm gibi çeşitli nedenlerle organize edilebileceğine dair çeşitli çıkarım sağlarken ürün, festival adlandırılması, yer ve mekânın seçimi gibi daha birçok bileşenin bir gastronomi festivalinin ortaya çıkışında ve yönetiminde önem arz ettiğini göstermiştir. Son olarak bulgular gastronomi festivallerinde stratejik planlamaların ve ortaya çıkan stratejilerin olabileceğine ilişkin birtakım çıkarımlar sunarken festival teması çerçevesinde kaynaklara dayalı stratejik yaklaşımların da bu tür etkinliklerde izlenilen strateji biçimi olduğunu göstermektedir.