Özet:
Türkiye'de ihale kurallarında eleştirilen konular, yapılan düzenlemelerle dünya standartlarına getirilmeye çalışılmıştır. Bunlar yapılırken FIDIC Kurallarından da yararlanılmıştır. Bu kadar büyük öneme sahip bir sektörü kamu otoritesi, başıboş bırakmamış gerek kamu alımlarına konu yapım işleri için gerekse özel sektör inşaat yatırımları için belirli standartlar belirlemiştir. Özellikle kamu yapım işlerinde ülke genelinde tüm kamu kurumları arasında birlikteliği sağlamak amacıyla tip şartnameler ve sözleşmeler hazırlanmıştır. 4734 Sayılı Kamu İhale Kanunu ile yasa koyucu tarafından bazı temel ilkeler belirlenmiş ve bu ilkeler ile öngörülen; ihalelerde saydamlığın, rekabetin, eşit muamelenin, güvenirliğin, gizliliğin, kamuoyu denetiminin, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasının ve kaynakların verimli kullanılmasının en kapsamlı şekilde sağlanması amaçlanmıştır. Uluslararası ilişkilerdebirden fazla ülke vatandaşı olan tarafların, hukuk, örf, adet yönünden görüş ve anlayış birliğini sağlamalarının zorluğu karşısında, Uluslararası bir sözleşme hazırlanması gerektiği ifade edilmiş ve FIDIC olarak adlandırılan böyle bir tip sözleşme "Müşavir Mühendisler Uluslararası Federasyonu" (FédérationInternationaledesIngénieursConseils) ile "Bina ve Bayındırlık İşleri Uluslararası Federasyonu" (FédérationInternationaleduBátiment et desTravauxPublics) tarafından ortaklaşa hazırlanmış ve 1957 yılında yayınlanmıştır. Ülkemizde ise Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununun (KİSK-4735) ikinci bölümünde uluslararası sözleşmeler ile uygulama birliğini sağlamak üzere mal veya hizmet alımları ile yapım işlerine ilişkin resmi gazetede yayınlanan Tip Sözleşmeler hazırlanmış ve bu sözleşmelerin kullanılması gerektiği belirtilmiştir. Bu tez kapsamında; Kamuda yapım işlerinde kullanılan 4734 Kamu İhale Kanunu ile uluslararası projelerde uygulanan FIDIC sözleşmelerinin karşılaştırmalı analizine yönelik bir çalışma yapılması amaçlanmıştır.