Özet:
Bu çalışmanın amacı, bir çok turizm merkezini birbirine bağlayan Antalya-Muğla D400 Karayolu'nun Sarısu-Kemer kesimindeki (15+100.00- 40+065.64 km'ler arası) seçilmiş şevlerde sürüş güvenliğinin kontrolüne yönelik olarak kaya düşme tehlike sınıflandırma sistemi uygulanmasıdır. Tennessee Kaya Düşme Tehlike Sınıflandırma Sistemi (Rockfall Hazard Rating System, RHRS) (Cain 2004) olarak bilinen sistemde, öncelikli ve ayrıntılı olmak üzere iki tür sınıflandırma yapılmaktadır. Öncelikli sınıflandırma sonucunda tehlikeli öngörülen şevler (A sınıfı) ayrıntılı sınıflandırmaya tabi tutulur. Ayrıntılı sınıflamada, şev yüksekliği, şev önü hendek etkinliği, ortalama araç riski, yol genişliği, düşen bloğun sürücü tarafından algılanma mesafesi, kaya düşme tarihçesi gibi saha ve yol geometrisine ait bilgiler ile gözlemsel olarak saptanan farklı türde şev yenilmeleri (düzlemsel, kama, devrilme, farklı bozunmaya bağlı kaya düşmesi, döküntüler) gibi jeolojik karakteristikler arazi çalışmaları kapsamında puanlanır. Tez çalışması kapsamında yapılan arazi çalışmaları sonunda 8 adet A-sınıfı şev belirlenmiş ve bu şevlerin ayrıntılı sınıflandırma çalışmaları yapılmıştır. Ayrıntılı sınıflandırma sonucunda hem saha ve yol geometrisi hem de jeolojik karakterizasyon aşamalarından 300 ve üzerinde puan alan şevler en tehlikeli şevler olarak değerlendirilmiştir.