Özet:
Eğitim-öğretim hizmetlerinin istenilir etkinlik ve verimlilikte sürdürülmesinin en etkili aracı denetim sistemidir. Öğretmenlerin iş başında yetiştirilmesi ve rehberlik yapılması denetimin ilk akla gelen öğeleridir. Tüm resmi ve özel eğitim kurumlarının açılması, kapanması, kurs ve özel dershanelerin denetimi eğitim denetçilerinin bilinen görevlerindendir. Eğitim denetçilerinin belirlenen görevleri yerine getirirken rol boyutunu oluşturan ve her biri birer yeterlik alanı olan yöneticilik, liderlik, öğreticilik, rehberlik, araştırma uzmanlığı ve sorgu yargıçlığı rollerini oynaması beklenir. İlköğretim denetçilerinin konuyla ilgili olarak dile getirdikleri sorunlara ilişkin bazı ifadeler; çok sayıda görevin verilmesi ve iş yükünün fazlalığı kendilerinde stres ve bıkkınlık meydana getirmektedir.Çalışmamızda; eğitimde kalitenin arttırılması amaçları kapsamında; denetçilik kurumu, eğitim sistemine yansıması ve özellikle eğitim denetçilerinin görevleri sırasında karşılaştıkları bireysel ve örgütsel anlamda stres kaynakları ve bunlarla baş etme yöntemleri incelemeye alınmıştır. Antalya ilinde yedi farklı eğitim bölgesinde görev yapan yedi eğitim denetçisine on beş açık uçlu sorudan oluşan bir soru formu kullanılarak nitel bir çalışma yapılmıştır. Ankete verilen cevaplar içerik analizi ile çözümlenmiş ve verilerin yüzde frekans değerleri ile örnek cevaplar verilmiştir.Araştırmadan elde edilen veriler ışığında, eğitim denetçilerinin görüşlerine göre kendilerini genelde stresli hissetmelerine rağmen, bireysel stres yönetimi konusunda başarılı oldukları belirlenmiştir. Bu çalışma örgütsel stres kaynaklarının belirlenerek eğitim denetçilerinin bu stresle nasıl baş etmeye çalıştıkları konusunda yol göstermesi bakımından önem arz etmektedir.