Özet:
Bu çalışmanın amacı, köy enstitülerinde verilen eğitimin, demokrasi bilinci ve liderlik özelliklerinin kazanımı üzerindeki etkisini ortaya koyarak günümüz eğitim uygulamalarına katkı sağlamaktır.Çalışma, yazılı kaynaklara ve çalışmanın katılımcılarını oluşturan yüksek köy enstitüsü ve köy enstitüsü mezunlarının görüşlerine dayanan nitel bir araştırma olup, ?Belge İnceleme? ve ?Görüşme? teknikleri kullanılmıştır.Çalışmanın katılımcılarını Ankara ve Antalya illeri ile Muğla iline bağlı Fethiye ilçesinde yaşayan iki yüksek köy enstitüsü mezunu ve ikisi evli olmak üzere on köy enstitüsü mezunu oluşturmuştur. Katılımcılar maksimum çeşitlilik örneklemesi ile seçilmiş, böylece mesleki yaşamlarında farklı alanlarda hizmet veren enstitü mezunlarından bilgi alma olanağı elde edilmiştir. Görüşmelerde açık uçlu sorulardan oluşan ?Görüşme Formu? uygulanmıştır.Verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz ve içerik analizi yöntemleri kullanılmıştır. Çalışmanın kavramsal çerçevesini oluşturmak üzere gerçekleştirilen belge incelemesi sonucunda edinilen bilgiler betimsel analiz yöntemi ile çözümlenirken, katılımcılar ile yüz yüze gerçekleştirilen görüşmelerden elde edilen veriler betimsel analiz ve içerik analizi yöntemleri bir arada kullanılarak çözümlenmiştir.Çözümleme sonuçları; demokrasi bilinci ve liderlik özelliklerinin ancak demokratik uygulamalar yolu ile kazandırılabileceği gerçeğinden hareketle köy enstitülerinde demokratik yaşam biçiminin benimsendiğini ve bu durumun köy liderleri yetiştirme konusunda etkili olduğunu ortaya koymuştur.