Özet:
Günümüzde birçok gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler bilgi toplumuna geçiş evresi içerisindedirler. Bilgisayar ve internet şüphesiz bilgi toplumunun en önemli karakteristikleri arasında yer almaktadır. Toplumların ekonomik, sosyal ve siyasal yapılarını şekillendiren bu iki etkenin bilginin nesillere aktarılmasını sağlayan eğitimin yapısını da etkilemesi doğaldır. Bilgi topluma geçiş aşamasında olan ülkemizin de eğitim yapısı bu iki etkenden etkilenmektedir. Bu etkenler bilginin nesillere aktarılmasını misyonunu yürüten Milli Eğitim Bakanlığının bu teknolojileri eğitimde kullanmaya yönelik yürüttüğü bir takım proje ve çalışmalar üzerinde etkisini göstermektedir.Milli Eğitim Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatı birimleri arasında hızlı bilgi akışını sağlamak üzere gerekli alt yapı çalışmaları tamamlanmış ve MEBBİS (Milli Eğitim Bakanlığı Bilişim Sistemi) uygulamaya geçirmiştir. MEBBİS ile bakanlık hizmetlerinin bilgi teknolojilerinden yararlanılarak daha etkin, daha ucuz, daha hızlı ve zamanında vermeyi amaçlamaktadır. Öğrenci, öğretmen, okul/kurum ve taşınır malların yanı sıra Bakanlığın yönetimsel işlemlerini oluşturan bütün unsurlar MEBBİS bünyesindeki modüller aracılığı ile elektronik ortama aktırılmaktadır. Merkez ve taşra teşkilatındaki işlemlerin elektronik ortamda yapılabilmesine imkân tanıyan MEBBİS, 100' e yakın modülden oluşmaktadır. Bu modüllerden bir tanesi e-okul sistemidir. Bu modülle birlikte çalışmakta olan ve velilerin öğrencilerin okul başarılarını takibini yapabilecekleri e-okul veli bilgilendirme sistemi de bulunmaktadır.Bu araştırmanın amacı yöneticilerin, öğretmenlerin, öğrencilerin ve velilerin Milli Eğitim Bakanlığı e-Okul Yönetim Bilgi Sistemi görüşlerini tespit etmektir. Bu araştırma Antalya Kemer Kuzdere H.M.S. İlköğretim Okulu'nda gerçekleştirilmiştir. Nitel bir araştırma olan bu çalışmada veri toplama yöntemi açık uçlu sorulara dayanan yarı yapılandırılmış bireysel görüşmeler ile odak grup görüşmeleridir. Araştırmanın evrenini Antalya Kemer Kuzdere H.M.S. İlköğretim Okul'unda görevli 3 yönetici ve 37 öğretmen ile bu okulda öğrenim görmekte olan 729 ilköğretim ikinci kademe öğrencisi ve bu öğrencilerin velileri oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu ise 3 yönetici (1 müdür ve 2 müdür yardımcısı), 11 branş öğretmeni, 6 öğrenci (2 öğrenci altıncı sınıftan, 2 öğrenci yedinci sınıftan, 2 öğrenci 8. sınıftan ) ve 6 veli (bu altı öğrencinin velileri) oluşturmaktadır.Bu araştırmada veriler nitel veri analiz yöntemlerinden (içerik analizi) yararlanarak analiz edilmiştir. Bu veri analizine dayalı olarak araştırmanın bulgu ve yorumları oluşturulmuştur. Araştırmanın sonucunda elde edilen bulgulara dayalı olarak önerilerde bulunulmuştur.Araştırmadan elde edilen en önemli sonuç şudur: Yöneticiler, öğretmenler, veliler ve öğrenciler genel anlamda bu sistemleri kullanmaktan memnundur. Ancak bazı düzenlemelerle sistemlerin daha işlevsel olacağını düşünmektedirler.