Abstract:
Bu çalışmanın amacı, bankacılık sektöründe birleşme ve satın almalar yoluyla büyüme eğilimlerini ve bu bağlamda birleşme ve satın almaların rekabet gücüne etkilerini incelemektir. Çalışma sonunda bankacılık sektöründe rekabet gücü göstergeleri olarak performans karnesi boyutlarının analizi Garanti Bankası-Osmanlı Bankası birleşmesi örneğinde gerçekleştirilecektir.Çalışma üç bölümde gerçekleştirilmiştir. Birinci bölümde, banka kavramı ve bankaların işlevleri incelenmiş olup bu temelde bankaların sınıflandırılması yapılmıştır. Bankacılık sektöründe birleşme ve satın almalar yoluyla büyüme eğilimleri bağlamında birleşme ve satın alma kavramları irdelenmiş ve birleşmelerin avantaj ve dezavantajları üzerinde durulmuştur. Banka birleşmelerinin yapısal türleri, birleşme çeşitlerine göre belirlenmiş ve bankaların birleşme süreçleri evreler halinde incelenmiştir. Daha sonra ise bankacılık sektöründe rekabet gücü göstergesi olarak performans karnesi kavramı incelenmiş olup performans karnesinin maddi ve maddi olmayan gösterge unsurlarını içeren dört temel boyutu belirlenmiştir.Çalışma bankacılık sektöründeki birleşme ve satın almaların bölgeler itibariyle incelenmesini amaçlamaktadır. Bu doğrultuda ikinci bölümde bankacılık sektöründeki birleşme ve satın almaların tarihsel sürecine değinilmiş olup birleşme ve satın almalar Amerika, Avrupa ve Asya bankacılık sektörleri temelinde incelenmiştir. Amerika bankacılık sektörü Latin Amerika ülkeleri, Avrupa bankacılık sektörü Avrupa Birliği ve Doğu Avrupa ülkeleri, Asya bankacılık sektörü ise Güneydoğu Asya ülkeleri çerçevesinde değerlendirilmiştir.Çalışmanın son bölümünde, Türk bankacılık sektöründe meydana gelmiş olan Garanti Bankası-Osmanlı Bankası birleşme örneği üzerinde durulmuş olup bu birleşmenin nedenleri incelenmiş ve birleşmenin süreçleri strateji evresi, araştırma ve değerlendirme evresi, sonuçlandırma ve entegrasyon evresi şeklinde üç evre olarak irdelenmiştir. Garanti Bankası-Osmanlı Bankası birleşmesine yönelik bulgular, birleşmenin rekabet gücüne etkilerini performans karnesinin dört temel boyutu olan finansal boyut, müşteri boyutu, süreçler boyutu ve öğrenme ve gelişme boyutunun analizi ile değerlendirilmiştir.