Abstract:
Bu araştırmanın temel amacı, ilköğretim müfettişlerinin insan ilişkileri yeterliklerinin ilköğretimde görev yapan öğretmenler ve ilköğretim müfettişlerince nasıl görüldüğünü ortaya koymaktır.Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından alanyazın taranarak geliştirilen bir anket kullanılmıştır. İki bölümden oluşan anketin birinci bölümünde kimlik bilgilerine ilişkin maddelere yer verilmiştir. Beşli Likert tipinde düzenlenen ikinci bölümde ise, ilköğretim müfettişlerinin insan ilişkileri yeterliklerini ölçmeyi amaçlayan 24 madde yer almıştır. Veriler toplam 382 öğretmen, 67 ilköğretim müfettişinden elde edilmiştir.İstatistiksel analizler için SPSS İstatistik Paket Programı 11.0Veri toplama aracının yapı geçerliği için açıklayıcı faktör analizi uygulanmış ve maddeler güdüleme, empati, moral ve grup davranışı olarak adlandırılan dört faktörde (boyutta) toplanmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde, t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Scheffe testi teknikleri kullanılmıştır.Araştırmada elde edilen sonuçlar şunlardır:1.Denetmen ve öğretmenlerin görüşlerine göre, denetmenlerin insan ilişkileri yeterlikleri, tüm boyutlarda istatistiksel açıdan farklıdır. Denetmenler, kendilerini daha yüksek yeterlik düzeyinde görmektedirler.2.Cinsiyet, öğretim alanı, denetmenlerin yaşları, öğretmenlerin ve denetmenlerin kıdemleri ile ilgili olarak hiçbir boyutta, istatistiksel açıdan önemli farklılık bulunmamıştır.3.Denetmenlerin hizmet öncesi eğitim durumu ile ilgili olarak, moral boyutunda hizmet öncesi eğitim alan müfettişlerin lehine anlamlı bir farklılık saptanmıştır.4.Öğretmenlerin yaş değişkenine göre, denetmenlerin insan ilişkileri yeterlik düzeyleri konusunda ?güdüleme, empati ve grup davranışı boyutlarında anlamlı farklılık bulunmuştur. Scheffe testi sonuçlarına göre, 34 ve altı yaş grubundaki öğretmenler denetmenleri bu boyutlarda daha yetersiz görmektedir. Ancak moral boyutunda anlamlı bir fark bulunamamıştır.