Özet:
Köprü temellerinde oluşan oyulma, karayolu köprülerinde en sık gözlemlenen göçme nedenlerinden biridir. Bu nedenle, kritik oyulma şartları altında köprülerin güvenliğini tahmin etmek için kazıklı köprü ayakları etrafındaki oyulma mekanizmasının kapsamlı olarak değerlendirilmesi gerekmektedir. Oyulma mekanizmasının tespiti, kazıklı temel tasarımına ışık tutmakta ve yaşanabilecek oyulma kaynaklı olumsuzlukları önlemeye yardımcı olmaktadır. Oyulma köprü altyapılarında gözlemlenen göçmenin en önemli nedenlerinden biri olduğundan dolayı, bu çalışmada öncelikle kazıklı köprü ayakları ve kenar ayaklar için yerel oyulma davranışı kapsamlı bir şekilde irdelenmiştir. Bunun yanında, zaman tanım alanı (ZTA) analiz yöntemi kullanılarak betonarme (BA) kazıklı köprülerin yanal ve düşey yükler altındaki davranışı yeni deprem yönetmeliğine göre (TDY-2018) detaylı bir şekilde incelenmiştir. Yapılan analizde, kazıklı köprü ayaklarının beklenen oyulma sonrasındaki yük ve yer değiştirme kapasitesi belirlenmiş olup, buna göre köprü yapılarının güvenilirliği kontrol edilmiştir. Sonuç olarak, oyulma etkisi altındaki mevcut bir BA kazıklı köprünün sismik performansı incelenmiş ve oyulmanın yapı üzerindeki etkileri belirlenmiştir.