Abstract:
Bu çalışmanın amacı, rekabetçi ve rekreatif olarak spor yapan genç sporcuların değer tiplerini ve değer sistemlerini belirlemektir. Araştırmaya, Denizli ilinde farklı okullarda, farklı spor kulüplerinde ve farklı spor okullarında rekabetçi ve rekreatif olarak spor yapan lisanlı veya lisanssız sporcu öğrenciler katılmıştır. Çalışma grubunu oluşturan 471 sporcu öğrencinin (ort=15.73±1.29) 199'u kız, 272'si erkektir. Veri toplama aracı olarak Alt Yapı Sporlarında Değerler Ölçeği (YVSQ), Alt Yapı Sporlarında Değerler Ölçeği-2 ve Rekabetçi Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Yapılan analizlere göre sporcu öğrencilerin en çok önem verdiği 3 değerin sırasıyla "kişisel başarı" (ort=4.41±0.91), "takım uyumu" (ort=4.36±0.99) ve "dürüstlük" (ort=4.34±1.05) olduğu; en en az önem verdiği 3 değerin ise sırasıyla "toplumsal imaj" (ort=3.34±1.57), "hoşgörü" (ort=2.91±1.68) ve "kazanma" (ort=2.34±1.78) olduğu bulunmuştur. Değer tiplerinde en çok önem verilen değerler sırasıyla "Yetkinlik" (ort=4.08±0.78), "Ahlak" (ort=4.36±0.72), "Statü" (ort=2.59±1.35) değerleri olmuştur. Sporcu öğrencilerin "Rekabetçilik Seviyeleri" (ort=3.61±0.51) orta ve üst seviyede bulunmuştur. Yapılan regresyon analiziyle sonucu ahlak, yetkinlik ve statü değişkenleri rekabetçilik seviyesindeki toplam varyansın yaklaşık %36'sını açıklamaktadır (R=0.602, R2=362, p=.000). Ayrıca cinsiyete rekebetçi veya rekreatif spor yapmaya ve yapılan spor türüne göre değer tiplerinde anlamlı farklılıklar bulunmuştur.