Abstract:
Sanat, tarihsel olarak keskin bir başlangıç verilemeyen ancak insanlığın var oluşuyla birlikte ortaya çıkan bir olgu olarak nitelendirilebilir. Tarihin her döneminde, üzerine eklenerek gelişme gösteren bir alan olarak sanat alanı, özellikle Rönesans ve sanayi kapitalizmiyle birlikte büyük bir dönüşüm yaşamıştır. Bu noktada modern sonrası veya postmodern olarak nitelenen bir dönemde sanat anlayışı da tarihsel, toplumsal, teknolojik, ekonomik ve politik alanlardan ayrı tutulamayacak bir biçimde değişmiştir. Postmodernizmin Fotoğrafa Etkileri: Sherrie Levine Fotoğraflarının Walter Benjamin'in Kavramları Çerçevesinde Analizi isimli bu tezde, postmodernizmin sanat anlayışına etkileri ve özellikle fotoğraf alanında yaşanan postmodern gelişmeler sorgulanmaktadır. Sherrie Levine'in After Edward Weston (1980) ve After Walker Evans (1981) başlıklı fotoğraf sergileri, literatür taraması ve Walter Benjamin'in fotoğraf alanında ortaya koyduğu kavramlar bağlamında nitel analiz yöntemiyle incelenmektedir. Postmodern düşüncenin sanat etkinliği, fotoğrafın da icadıyla birlikte alıntılama, kopyalama, çoğaltma, yeniden üretme ve kendine mal etme gibi yöntemler üzerinde gelişmiştir. Postmodern sanatta, etik ve estetik değerlerin reddedildiği, sanat alanına her şeyin dahil edildiği, pastiş, parodi, kolaj, montaj gibi pratiklerin yer aldığı kavramsal bir sanat anlayışı hakim olmuştur. Söz konusu teknik ve yöntemlerin ilk örneklerinin verilmeye başladığı 1960'lar ve sonrasını anlamak ve analiz etmek adına Walter Benjamin'in alan yazında ortaya koyduğu çalışmalar ve bu çalışmalarda kullandığı kavramlar, postmodern fotoğraf pratiklerinde de sıkça başvurulan birer kaynak niteliği göstermektedir. Fotoğrafın icat olunduğu ilk günden itibaren kopyalama ve çoğaltma anlayışının seyri değişmiş ve postmodern sanat anlayışının şekillenmesinde oldukça etkili olmuştur. Yeniden üretimin uç noktalara getirildiği bu dönemde Sherri Levine ve onun fotoğraf çalışmaları, bunun en iyi örneklerini oluşturmaktadır. Onun After Walker Evans ve After Edward Weston serileri, postmodern dönemde en çok tartışılan; orijinallik, sanat ve sanat eserinin anlamı ve sanatçının yeri, sahiplik ve izleyici etkileri gibi konularda en dikkat çeken örnekleri sunması bağlamında değerlendirilmektedir