Özet:
Bu tez çalışmasında, Antalya ilinde karpuz üretim ve pazarlama yapısının kantitatif ve kalitatif boyutta ortaya konulması amaçlanmıştır. Bu kapsamda, bölgede karpuz üretiminin yaygın olduğu Serik ve Aksu ilçelerinde toplam 70 üreticiyle gerçekleştirilen yüz yüze anket yöntemiyle elde edilen birincil veriler kullanılmıştır. Çalışmada kullanılan anket formunda çiftçi, çiftlik, üretim ve pazarlama profilinde açıkkapalı uçlu, çoktan seçmeli, önem sıralaması ve Likert Ölçeği formatındaki soru tipleri kullanılmıştır. Verilerin SPSS programında basit tanımlayıcı istatistikler ve Ki-kare testi ile analiz ve değerlendirmesi yapılmıştır. Çalışmada elde edilen sonuçlara göre, bölgede karpuz üreticilerinin üretim sürecindeki en önemli sorunları girdi fiyatlarının yüksekliği, hastalık ve zararlılar, sulama ve işgücü tedariki olarak belirlenmiştir. Pazarlama aşamasında ise monopilistik pazar yapısı yani tek veya sınırlı sayıda alıcı bulunması ve üretici fiyat düzeyinin belirsizliği öncelenen sorunlardır. Fiyat belirsizliği sorunu, pazarlama marjının sabit olması nedeniyle ürünün perakende düzeydeki fiyat hareketliliğinin, üretici pazarında daha yüksek bir etki oluşturmasıyla ilişkilendirilmiştir. Çalışmanın Ki-kare analizi sonuçlarında da, karpuz üreticilerinin yaş ve eğitim seviyeleri ile üretim maliyeti ve üretim faaliyetinden elde edilen gelir arasında istatistiki bir ilişki tespit edilmiştir.