Abstract:
Yolcu uçaklarındaki Weight And Balance hesaplaması temel olarak uçağın ağırlık merkezinin hesaplanması işlemidir. Ağırlık merkezinin istenen konumda olması demek uçak için güvenlik ve yakıt tasarrufunun maksimum noktaya çıkması demektir. Bir uçağın ağırlık merkezi (CG Center of Gravity), uçağın dengeleneceği noktadır. Uçağın ağırlık merkezi, uçaktaki farklı birimlerin ağırlık merkezlerinin hesaplanması ve DOI (DRY OPERATING INDEX) eklenmesi ile bulunur. Bu birimler temel olarak; kokpit, kabin, yakıt ve kargodur. Operasyonel olarak kokpit, kabin ve yakıt yüklemelerinde uçuş öncesi değişiklik yapma esnekliği bulunmamaktadır. Bu nedenle ideal CG'yi elde etmek için geriye kargonun düzenlenmesi kalmaktadır. Özellikle kargo uçaklarındaki çok bölümlü yapı, buradaki ideal yük dağılımını çözülmesi gereken bir optimizasyon problemine çevirmektedir. Bu çalışmada, üç farklı optimizasyon algoritması yöntemi kullanılarak Airbus A330 tipi bir kargo uçağında yük dağılımının optimize edilmesi işlemi ve uygulaması yapılmıştır.