Özet:
Bu tezin amacı, Alanya destinasyonunu ziyaret eden engelli bireylerin turizm deneyimlerine yönelik algılarını ve memnuniyet düzeylerini tespit etmektir. Çalışmada veri toplamak için anket tekniği kullanılmıştır. Anketler Ekim-Aralık 2013 tarihleri arasında Alanya'daki 19 konaklama işletmesinde uygulanmıştır. Uygulama sonucunda 151 engelli turistle anket gerçekleştirilmiştir. Engelli bireylere uygulanan anket sonucunda; engelli bireylerin Alanya'daki tatillerinden, destinasyon imkanlarından, konakladıkları tesislerden ve seyahat acentaları hizmetlerinden genel anlamda memnun oldukları belirlenmiştir. Çalışmada uygulanan faktör analizi sonucunda engelli turistlerin algı ve memnuniyetini etkileyen dört faktörün olduğu belirlenmiştir. Bu faktörler "destinasyon imkanları", "tesisin genel özellikleri", "tesis içi erişilebilirlik" ve "seyahat acentası hizmetleri" olarak adlandırılmıştır. Ayrıca çalışmada engelli turistlerin Alanya destinasyonunu tekrar ziyaret etme niyetlerinin yüksek olduğu ve tatilleri sonrası diğer engellilere destinasyonu önerebilecekleri de tespit edilmiştir. Yukarıda belirtilen dört faktör ile "genel tatil memnuniyeti" ve "tavsiye etme niyeti" arasında anlamlı ilişki varken, "tekrar gelme niyeti" ile sadece "tesisin genel özellikleri" ve "tesis içi erişilebilirlik" faktörleri arasında ilişki olduğu görülmüştür. Ayrıca, engelli turistlerin genel tatil memnuniyeti, tavsiye etme niyeti ve tekrar gelme niyeti üzerinde "konaklama tesisinin genel özellikleri"nin öncelikli olarak etkili olduğu da tespit edilmiştir. Çalışmada, engellilik çeşidinin bu bireylerin turizm deneyimine yönelik algı ve memnuniyetinde bir farklılık yaratmadığı saptanmıştır. Engellilere yönelik birçok uygulamaya sahip Alanya destinasyonunun yapmış olduğu yatırımların karşılığını almaya başladığı görülmektedir. Sürekli gelişen ve rekabet yoğunluğunun arttığı turizm endüstrisinde söz sahibi olmak isteyen Alanya destinasyonu ve destinasyonda yer alan turizm işletmelerinin engelli uygulamalarına önem vermesi, mevcut pazarların genişletilmesi, müşteri memnuniyeti ve kalite standartlarının arttırılmasına yardımcı olacaktır.