Abstract:
Akdeniz Üniversitesi Hastanesi, kullanılan LBS (Laboratuar Bilgi Sistemi) ile sağlıkhizmetlerinin kalitesini artırmak amacını gütmektedir. Bu çalışmada, Akdeniz ÜniversitesiHastanesinde LBS kullanıcısı olan hekimlerin sistemin kullanımına ilişkin özelliklerininaraştırılması, LBS'den memnuniyet ile ilgili tanımlayıcı faktörlerin ortaya konması vemuhtemel sorunların saptanması amaçlanmıştır.Çalışma için hazırlanan anket formunu toplam 136 hekim tarafından yanıtlandı.Hekimlerin yaş ortalamaları 29,09 ± 3,13 idi, ortalama beş yıllık mesleki deneyime sahiptiler.Yüzde 36'sı bir saatten az, % 50'si 1-3 saat, % 7,4'ü 4-6 saat ve % 6,6'sı günde 6 saattenfazla bilgisayar kullanmaktaydı. Kendisini ileri düzey bilgisayar uzmanlığına sahip olaraktanımlayanların oranı % 4,4'tü. Kendilerini % 14,7'si iyi, % 50,7'si orta, % 29,4'ü acemi, %0,7'si ise hiç bilmiyor olarak tanımladı. Anketin bir bölümü, hekimlerin bilgisayarlarınpotansiyel etkileri konusunda ne düşündüğünü saptamak için yapıldı. Buna göre %91,9'lukbölümü hekimin güncel bilgiye erişimi, %87,5'i sağlık hizmetlerinin kalitesinin artmasına,%83,1'i sağlık hizmetlerinin maliyetinin düşmesine bilgisayarların tamamen olumlu etkileriolduğunu düşünmekteydi. Hekimlere göre bilgisayarın potansiyel etki skoru ile günlükortalama bilgisayar kullanım sıklığı (r=0.193, p<0.05), yaş (r=0.224, p<0,001) ve hekimlikdeneyimi (r=0.195, p<0,05) arasında korelasyon gözlendi. Hekimlerin % 91,2'si Testsonuçlarını ekrandan izleme ve incelemede, % 81,6'sı klinik biyokimyasal test sonuçlarınınyazıcıdan çıktısını almada, % 80,2'si süresinde tamamlanmamış testlerin ya da araştırmalarıntakibinde ?çoğu zaman? veya ?her zaman? laboratuar bilgi sistemini kullanmaktaydı.Hekimlere göre LBS'ni kullanım sürecinde karşılaşılan güçlükleri, bilgisayar sayısının eksikolması, var olan bilgisayarların bozuk olması, bilgisayarların yavaşlığı ve eğitim eksikliğioluşturmaktadır. Memnuniyet skorunun ortalaması 2,71 bulunmuştur (dört üzerinden). Bubulgu hekimlerin LBS'den genel olarak memnun olduklarını göstermektedir. Kullanımkolaylığı ve içerik yönünden görece olarak düşük memnuniyet gözlemlenmektedir. Toplammemnuniyet skoru ile bilgisayarda uzmanlık düzeyi (r=0,173, p<0,05), toplam bilgisayarkullanım skoru (r=0,216, p<0,05) ve LBS kullanım sıklığı arasında korelasyon bulunmaktadır(r = 0,408, p<0,001).AÜ. LBS kullanımı ile ilgili kullanıcı görüşü genel olarak olumlu diye nitelenebilir,ancak sistemle ilgili şikayetler de vardır. Kullanıcıların bir hizmet içi eğitim programı iledesteklenmesi ve teknik açıdan iyileştirmeler gereklidir.