Özet:
Bu çalışmada ilköğretim okulu yöneticilerinin kişiler arası iletişim becerileri ve çatışmayönetimi stratejileri arasındaki ilişki belirlenmeye çalışılmıştır.Çalışmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2005-2006 EğitimÖğretim yılında Antalya ili merkez ilçe sınırları içerisindeki devlet ilköğretim okullarındagörev yapmakta olan 369 yönetici ve 3980 ilköğretim okulu öğretmeni oluşturmaktadır.Çalışmada 90 ilköğretim okulu yöneticisi anketi ile 486 ilköğretim okulu öğretmeni anketideğerlendirmeye alınmıştır. Veri toplama aracı olarak ilköğretim okulu yöneticilerinin kişilerarası iletişim becerileri ve çatışma yönetimi stratejileri konusunda araştırmacı tarafındangeliştirilen bir ölçme aracı kullanılmıştır. Üç bölümden oluşan ölçeğin birinci bölümde kişiselbilgilerini, ikinci bölümde ilköğretim okulu yöneticilerinin kişiler arası iletişim becerilerini,üçüncü bölümde ise ilköğretim okulu yöneticilerinin çatışma yönetimi stratejilerinibelirlemeye yönelik maddelere yer verilmiştir. Kişiler arası iletişim becerileri anketininmadde toplam test korelasyonu (Cronbach's Alpha) r =0,96; çatışma yönetimi stratejilerianketinin ki ise r =0,85 bulunmuştur.Ölçe aracında Likert tipi beşli derecelendirme ölçeği (1: Hemen hemen hiç, 2: Nadiren,3: Bazen, 4: Sık Sık, 5: Hemen hemen her zaman) kullanılmıştır. Anlamlılık testlerinintümünde pâ ¤.05 düzeyi esas alınmıştır. Verilerin analizinde yüzde, frekans, aritmetik ortalama,standart sapma, pearson korelasyon katsayısı, çoklu doğrusal regresyon analizi, parametriktestlerden ilişkisiz örneklemler için t-testi, ilişkisiz örneklemler için tek faktörlü varyansanaliziile parametrik testlerin varsayımlarının karşılanamaması durumunda parametrikolmayan testlerden Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallis testleri kullanılmıştır.Araştırma sonucunda, ilköğretim okulu yöneticilerinin kişiler arası iletişim becerilerihem öğretmenler hem de yöneticilerin kendileri tarafından yüksek bulunmuştur. Ancakilköğretim okulu yöneticilerinin kendilerini kişiler arası iletişim becerilerini sergilemekonusunda öğretmenlerin görüşlerine göre daha fazla yeterli buldukları belirlenmiştir.İlköğretim okulu yöneticilerinin çatışma yönetimi stratejilerine ilişkin yönetici veöğretmen görüşlerinin ise birbirini destekler nitelikte olduğu görülmektedir. Buna göreyöneticiler çatışma yönetimi sürecinde en fazla problem çözme stratejisini sonra sırasıylauzlaşma, hükmetme ve kaçınma stratejilerini kullanmaktadırlar.Çatışmaların aynı zamanda birer etkileşimsel ve iletişimsel süreçler olduğu göz önündebulundurulursa hem yönetici hem de öğretmenlerden elde edilen çoklu doğrusal regresyonanalizi sonuçlarına göre kişiler arası iletişim becerilerinin çatışma yönetiminde çok önemli biryordayıcı olduğu sonucu ortaya çıkarmaktadır.