Abstract:
21.yy'da faaliyette bulunan işletmelerin var olma nedenlerini açıklayan bir çok amaçbulunmaktadır. Ancak bu amaçların başında kar elde etmek ve karlılığın sürekliliğini sağlamakgelmektedir. şletmelerin bu amaca yaklaşması ancak işletmelerin çok iyi tasarladığı strateji vepolitikalarla gerçekleşmektedir.Her işletmede olduğu gibi otel işletmelerinde de bu politikayı belirleyen önemli faktörlerdenbiri de fiyattır. Otel işletmelerinde ürünün stoklanamaması nedeniyle satılamayan her oda, doğrudanişletmenin kaybına neden olmaktadır. Bu nedenle sabit kapasiteye sahip otel işletmelerinin, yoğunrekabetin de yaşanmasıyla beraber değişken bir talep ile karşı karşıya olmaları sebebiyle, otelişletmelerinde kapasite kullanımı ve fiyatlandırma oldukça önem kazanmaktadır.Rekabetin kızışmasıyla beraber işletmelerin karlılık oranlarının düşmesi, işletmeleri bunoktada arayışa yöneltmiş ve çözüm olarak da getiri yönetimi ortaya çıkmıştır. Getiri yönetimi, odagelirlerini, otel işletmesinin talep şekillenmesini ve talebin işletmenin fiyat unsurlarına karşı verdiğitepkileri göz önüne alarak, yükseltmeyi amaçlayan bütünleştirici, sürekli ve sistematik bir süreçtir.1970'li yıllarda havayolu işletmelerinde uygulanmaya başlayan getiri yönetimi, günümüzdeotel işletmeleri, taşımacılık ve cruise hatları, kayak, golf, tiyatro, müze gibi alanlarda da kullanımpotansiyeline sahiptir. Bu çalışmada, ülkemizde yeni bir kavram olan getiri yönetimininliteratürdeki karşılığına, uygulamalarına değinilmiş ve çalışma, Antalya bölgesinde faaliyetgösteren beş yıldızlı otel işletmelerinin getiri yönetimini ne ölçüde uyguladıklarını, uygulamaşekillerinin literatürdeki uygulama şekilleriyle ne derece örtüştüğünü ortaya çıkarmaktadır.