Özet:
Bu araştırmada, ilköğretim müfettişlerinin mesleki etik ilkelere ilişkin davranışlarının, ilköğretim okulu yöneticileri, sınıf öğretmenleri ve ilköğretim müfettişleri tarafından nasıl algılandığı belirlenmeye çalışılmıştır. Đlköğretim müfettişleri, ilköğretim okulu yöneticileri ve sınıf öğretmenlerinin ilköğretim müfettişlerinin etik ilkelere ilişkin davranışları hakkındaki görüşleri arasında anlamlı bir farkın olup olmadığı; görüşlerinin cinsiyet, kıdem ve öğrenim durumuna göre farklılık gösterip göstermediği araştırmanın alt problemlerini oluşturmaktadır. Araştırma evrenini, Antalya ilinde görevli 69 ilköğretim müfettişi, 325 ilköğretim okulu yöneticisi ve 1971 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma örneklemi olarak ise ilköğretim müfettişi ile ilköğretim okulu yöneticilerinin tamamı ve 392 sınıf öğretmeni kabul edilmiştir. Tarama modelinde gerçekleştirilen bu araştırmada araştırmacı tarafından alanyazın taramasına dayalı olarak geliştirilen anket aracılığıyla toplanan veriler SPSS for windows paket programıyla çözümlenmiştir. Anket yoluyla elde edilen verilerin istatistiki analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, varyans analizi ve Scheffe testi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, ilköğretim müfettişi, ilköğretim okulu yöneticisi ve sınıf öğretmenlerinin algıları, müfettişlerin etik ilkelere genellikle uygun davrandıkları yönündedir. Yöneticilerle sınıf öğretmenlerinin görüşleri birbirine paralellik gösterirken, müfettişlerin görüşlerinin bu gruplardan farklılık gösterdiği ortaya çıkmaktadır. Yönetici ve sınıf öğretmen görüşlerinin ortalamaları müfettiş görüşlerinin ortalamasından daha düşük değere sahip olduğu görülmektedir. Đlköğretim müfettişleri, ilköğretim okulu yöneticileri ve sınıf öğretmenlerinin, müfettişlerin mesleki etik ilkelere ilişkin davranışları hakkındaki görüşleri arasında cinsiyete, mesleki kıdeme ve öğrenim durumuna göre anlamlı bir farkın olmadığı görülmüştür. Bütünde değerlendirildiğinde, ilköğretim müfettişlerinin mesleki etik ilkelere uygun davranmaya özen gösterdikleri anlaşılmıştır.