Abstract:
Öğrencilerin problem çözme süreçlerini incelemek matematik eğitiminde önemli bir konu haline gelmiştir. Problem çözme süreçleri kontrol edildiği zaman öğrencilerin belli kısımlarda zorlandıkları gözlenmektedir. Bu nedenle problem çözmede hataların nerede olduğunu bilmek öğrencilerin yardıma ihtiyaç duydukları yerleri saptamamıza olanak tanımaktadır. Bu araştırma, 7. Sınıf öğrencilerinin matematik problemlerini çözerken yaptıkları hataları Newman'ın Hata Analizi adımlarına göre inceleyerek hataların kaynaklarını tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda 5 problemden oluşan sözel matematik problemleri testi hazırlanmıştır. Problem testi hazırlanırken farklı kaynaklar ve çalışmalardan faydalanılmıştır. Araştırmaya 2021-2022 eğitim öğretim yılında Antalya ili merkez ilçesinde bulunan MEB'e bağlı bir ortaokulda öğrenim görmekte olan 60 7.sınıf öğrencisi katılmıştır. Daha sonra 60 öğrenci içinden en çok hata yapan 10 öğrenci ile bireysel görüşme yapılmıştır. Yapılan çözümler incelenerek öğrencilerin hatalı cevapları Newman (1977, 1983) tarafından geliştirilmiş olan hata kategorilerini temel alan Wijaya, Van den Heuvel-Panhuizen, Doorman ve Robitzsch (2014) kullandığı hata analiz envanteri ile incelenmiştir. Bu araştırma nitel bir araştırmadır ve araştırmada betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda Newman hata analiz envanterine göre en çok anlama basamağında (%52,89) hata yaptığı sonucuna ulaşılmıştır. Newman'ın hata analiz envanterine dayanan Wijaya ve diğerleri'nin geliştirdiği envantere göre yanlış cevaplanan 138 problemden en çok hata bilgiyi seçememeden kaynaklı hatalardan (%28,98) oluştuğu görülmüştür. En çok yapılan ikinci hata türü ise talimatı anlamamadan kaynaklı hatalardan (20,28) oluştuğu görülmektedir.