dc.description.abstract |
Değişen müşteri istekleri, otel işletmelerinin gelişmelere uyum sağlamasını gerektirmektedir. Bu değişim muhasebe ve maliyet sistemlerini de etkilemektedir. Oteller, yoğun rekabetten etkilenmemek için maliyet sistemleri ile ilgili değişimleri yakından takip etmek zorundadır.Planlama ve kontrol işlevlerinin merkezi konumundaki muhasebe ve maliyet sistemi, oteller için olmazsa olmaz konumundadır. İşletme ile ilgili bütün faaliyetlerin, bütün mali değişmelerin, gelir ve giderlerin, satış ve maliyetlerin kayıt altına alındığı muhasebe sistemi etkin rolüyle oldukça önemlidir. Geleceğe yönelik atılacak bütün adımlarda maliyet sisteminden faydalanılacaktır. Optimal bir oda satış fiyatı için maliyet bilgisinden yararlanılacaktır.Otel işletmeleri gelirlerini oda satışından sağlamaktadır. Müşteriye beğenebileceği ve rahat hissedebileceği bir ortam sağlamak için yoğun bir işgücü gerektirmektedir. Gerekli olan işgücü personel sayısını, doğal olarak da maliyetleri arttırmaktadır. Oteller bu maliyetleri çeşitli sistemlerle kontrol altına almaktadır. Müşteriye sağlanacak rahat ve huzurlu bir oda ortamının dışında yiyecek ve içecek servisi de oldukça önemlidir. Kaliteli ve lezzetli yiyecek ve içecek ikramı da maliyetleri etkilemektedir. İşletmeler bu maliyetleri minimize etmek için çabalamaktadır. Kullanılan yöntem ve sistemler, oteller için yüklü maliyet unsuru olan bu iki etkenin kontrol altında tutulması ve karlılığı olumsuz etkilememesi amacındadır.Etkin bir maliyet sisteminin en büyük getirilerinden biri de karlılığı maksimum yapacak fiyatın en doğru şekilde tespitini sağlamasıdır. Hem işletme için hem de müşteriler için en uygun fiyat maliyet sisteminin verimli bir şekilde çalışmasıyla elde edilebilir.Bu tezin amacı, otellerdeki maliyet ve muhasebe sisteminin kurulup kurulmadığını tespit etmek, ne ölçüde verimli kullanıldığını belirlemektir. Yiyecek ve içecek kontrolünde, personel ücretinin kontrolünde ve oda fiyatlamada hangi yöntemlerin kullanıldığı belirlenmiştir. Tezin teorik içeriğinden oluşturulan anket, Antalya ve civarındaki 5 yıldızlı oteller ve birinci sınıf tatil köylerinde uygulanmış, elde edilen sonuçlar değerlendirilmiştir. |
en_US |