dc.description.abstract |
Bu çalışmada İlköğretim sınıf ve özel sınıf öğretmenlerinin iş doyum düzeylerinin ?iş niteliği ve kendini geliştirme, yönetim ve denetim biçimi, ödentiler, çalışma koşulları ve çalışanlar arası ilişkiler? etkenlerinde; cinsiyet, yaş, kıdem ve öğrenim durumu değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediği belirlenmeye çalışılmıştır. Antalya il merkezinde özel sınıfı bulunan 31 resmi ilköğretim okulu, örneklem alma yoluna gidilmeyerek çalışma evreni olarak alınmıştır. Araştırmacı tarafından geliştirilen iş doyum ölçeği, bu evren üzerinde uygulanarak, 42'si özel sınıf öğretmeni ve 355'i sınıf öğretmeni olmak üzere toplam 397 öğretmenden veriler elde edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde t-Testi ve Anova (farklılık durumuna göre, Tukey HSD Testi ve Dunnett C) kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre: Sınıf ve özel sınıf öğretmenlerinin genel iş doyum düzeylerinin orta düzeyde olduğu bulunmuştur. Öğretmenler, "İş Niteliği ve Kendini Geliştirme", "Yönetim ve Denetim Biçimi", alt boyutlarında yüksek düzeyde, "Çalışma Koşulları","Çalışanlar Arası İlişkiler" alt boyutlarında orta düzeyde, ?Ödentiler? boyutunda düşük düzeyde doyum sağlamışlardır. İlköğretim sınıf ve özel sınıf öğretmenleri; en yüksek doyumu ( =4,02) "İş Niteliği ve Kendini Geliştirme", en düşük doyumu ise ( =1.98) "Ödentiler" alt boyutundan sağlamışlardır. Sınıf ve özel sınıf öğretmenleri arasında sadece ?Yönetim ve Denetim Biçimi? alt boyutunda anlamlı bir farklılık belirlenmiştir. Özel sınıf öğretmenleri yönetim ve denetim biçimi boyutunda sınıf öğretmenlerinden daha fazla doyum sağlamışlardır. Bununla birlikte cinsiyet, yaş, kıdem ve öğrenim durumu gibi değişkenlerin, sınıf ve özel sınıf öğretmenlerinin çeşitli boyutlarda iş doyum düzeyleriyle ilişkili olarak anlamlı farklılıklar gösterdiğini ortaya koyan bulgulara ulaşılmıştır. |
en_US |