Abstract:
Bu araştırma, algılanan sosyal destek, öz yeterlik algısı ve cinsiyetin ergenlerin akademik yılmazlıklarını yordama gücünü ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Araştırmada demografik bir özellik olan cinsiyete de yordayıcı değişken olarak korelasyon analizinde yer verilmiştir. Ayrıca cinsiyet ile akademik yılmazlık arasındaki ilişki incelenmiş, ergenlerin sahip olduğu akademik yılmazlığın cinsiyete dayalı olarak anlamlı bir değişim gösterip göstermediğine bakılmıştır. Araştırma, yordayıcı korelasyonel araştırma olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Antalya ili Muratpaşa, Döşemealtı ve Konyaaltı ilçelerinde bulunan 2 Meslek Lisesi, 3 Anadolu Lisesi, 1 Sosyal Bilimler ve 1 de Fen Lisesi olmak üzere toplam 7 lisenin 10 ve 11. sınıflarında eğitim gören öğrencileri oluşturmaktadır. Söz konusu okul ve sınıflarda 1070 öğrenciye ulaşılmış, bu öğrencilerden risk tablosuna işaretleme yapan 677 öğrenci seçilerek örnekleme son hali verilmiştir. Araştırma verilerinin toplanması için öğrencilere; "Akademik Yılmazlık Ölçeği", "Algılanan Sosyal Destek Ölçeği" ve "Öz Yeterlik Algısı Ölçeği" uygulanmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde Aşamalı Çoklu Regresyon Analizi ve Bağımsız Örneklemler İçin t Testi analizi kullanılmıştır. Yapılan Çoklu Regresyon Analizi sonucunda ergen öğrencilerin yılmazlıklarının akademik öz yeterlik algısı, sosyal öz yeterlik algısı, cinsiyet ve algılanan sosyal destek tarafından manidar olarak yordandığı görülmüştür. Söz konusu dört değişkenin birlikte akademik yılmazlığın yaklaşık %34'ünü açıkladığı ortaya konulmuştur. Bunun yanı sıra, ergenlerde akademik yılmazlığın cinsiyete bağlı olarak anlamlı şekilde değişim gösterdiği ve erkeklerin akademik yılmazlıklarının kızlara göre daha yüksek olduğu anlaşılmıştır.