Akdeniz Üniversitesi DSpace

TIMSS 2015 Dördüncü sınıf matematik testinin ölçme değişmezliğinin ülkelere göre incelenmesi

Show simple item record

dc.contributor.author Tavlıca, Ayşenur
dc.date.accessioned 2021-11-11T15:31:08Z
dc.date.available 2021-11-11T15:31:08Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri http://acikerisim.akdeniz.edu.tr/xmlui/handle/123456789/4805
dc.description.abstract Bu araştırmada, TIMSS 2015 uygulamasına ait dördüncü sınıf matematik başarı testinden elde edilen puanların ölçme değişmezliğinin OECD üyesi ülkelere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya dahil edilen OECD üyesi ülkeler; Almanya, Amerika, Avustralya, Belçika, Çek Cumhuriyeti, Finlandiya, Hollanda, İngiltere, İrlanda, İspanya, İsveç, İtalya, Japonya, Kanada, Kore, Macaristan, Norveç, Polonya, Portekiz, Slovakya, Slovenya, Şili, Türkiye ve Yeni Zelanda'dır. TIMSS 2015 uygulamasına 24 ülkeden toplam 132.226 öğrenci katılmıştır. İlişkisel tarama modelinde yürütülen bu araştırma, 7. Kitapçığı alan 9.641 öğrenci verisi üzerinden yürütülmüştür. Araştırma kapsamında, ölçme değişmezliği analizlerine geçmeden önce verilerin sağlaması gereken temel sayıltılara bakılmış ve ardından ülkelerin ölçme modellerinin doğrulanıp doğrulanmadığını belirlemek amacıyla doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Her gruba ait tek faktörlü ölçme modelinin elde edilen uyum indekslerine dayanarak doğrulandığı sonucuna ulaşılmıştır. Daha sonra çoklu-grup doğrulayıcı faktör analizi ile ölçme değişmezliği analizleri gerçekleştirilmiştir. Çoklu-grup doğrulayıcı faktör analizi bulguları hiyerarşik modellerin karşılaştırılması ile değerlendirilmiş olup bu modeller sırasıyla; yapısal değişmezlik modeli, zayıf faktöriyel değişmezlik modeli, güçlü faktöriyel değişmezlik modeli ve katı faktöriyel değişmezlik modelidir. Bu dört modelin karşılaştırması yuvalanmış (nested) modeller arasında yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, modeller karşılaştırıldığında en iyi çalışan modelin güçlü faktöriyel değişmezlik modeli olduğu belirlenmiştir. Bu bulgudan yola çıkılarak TIMSS 2015 dördüncü sınıf matematik başarı testi puanlarının OECD üyesi ülkeler arasında ölçme değişmezliğini sağlamadığı, bu nedenle söz konusu ülkeler arasında karşılaştırılamayacağı sonucuna ulaşılmıştır. en_US
dc.publisher Akdeniz Üniversitesi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.title TIMSS 2015 Dördüncü sınıf matematik testinin ölçme değişmezliğinin ülkelere göre incelenmesi en_US
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis en_US
dc.contributor.department Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme en_US
dc.contributor.consultantID Güçlü Şekercioğlu en_US
dc.contributor.institute Eğitim Bilimleri Enstitüsü en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account