dc.description.abstract |
Bologna Süreci'nin kapsamlı amaçlarına hizmet eden Erasmus programı, dünya çapında önde gelen, popüler öğrenci değişim programları arasında yer almaktadır. Programın geçmişi 1987'ye kadar uzanmasına rağmen, uluslararası eğitim deneyimi kazanmak isteyen Türk öğrenciler için Avrupa'nın kapıları 2004 yılında Türkiye'nin programa dahil olması ile açılmıştır. Tarihi boyunca sürekli gelişen, kapsamlı alt programları sayesinde, Erasmus programı her zaman güncel kalmış ve programdan yararlananların bireysel beceri ve yeterliklerinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu prensibin uygulanmasında büyük önem arz eden değişim öğrencilerinin yeterlik gelişimleri, önemli bir hedef olarak görülmektedir. Erasmus programına benzer şekilde Avrupa Konseyi tarafından geliştirilen Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programı, bir çok kullanım alanının yanı sıra, dil kullanıcılarının yeterliklerinin değerlendirilmesi ve ölçülmesi için sıklıkla başvurulan bir araçtır. Bu çalışmanın amacı, Erasmus programının katılan öğrencilerin yeterlik gelişimlerine etkisini incelemektir. Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programı'na göre, yeterlikler, genel ve iletişimsel dil yeterlikleri olarak iki gruba ayrılmıştır. Çalışmanın verileri, iki veri toplama yöntemi kullanılarak elde edilmiştir. Daha önce Erasmus programına katılan 94 Akdeniz Üniversitesi öğrencisine Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programı odaklı yeterlik tanımları doğrultusunda, 30 ifadeden oluşan Likert ölçeği anketi uygulanmıştır. Dilbilimsel yeterlik gelişimi verilerini desteklemek için 32 öğrenciye Erasmus hareketliliklerinden döndükten sonra dil yeterlilik testi uygulanmıştır. Erasmus öncesindeki dil yeterlilik testi notları Akdeniz Üniversitesi Uluslararası İlişkiler Ofisi'nden temin edilmiş olup, dil notlarının istatistiksel analizleri yapılmıştır. Çalışmanın bulguları, Erasmus programının genel ve iletişimsel dil yeterliklerini geliştirmede önemli bir etkisi olduğunu ortaya çıkarmıştır. Özellikle, katılımcıların kültürlerarası farkındalıklarında önemli bir gelişim gözlenmiştir. Çalışmanın bulguları göz önüne alındığında, Türk üniversite öğrencilerinin uluslararası değişim programlarına katılımları teşvik edilmeli ve desteklenmelidir. |
en_US |