dc.description.abstract |
Bu araştırmanın amacı, 14 haftalık yüzme eğitiminin Serebral Palsili (SP) çocukların solunum fonksiyonları, kaba motor fonksiyonları, yüzme becerileri, spastisite ve bazı antropometrik özellikler üzerindeki etkilerini incelemektir. Araştırmaya 5-10 yaş arasında, ağır kardiyovasküler ve solunum sistem hastalığı, epilepsisi olmayan ya da epilepsi nedeniyle düzenli ilaç alıyor olmayan ve son bir yıldır epileptik kriz geçilmemiş olan, görsel ve işitsel uyarıları engelleyecek düzeyde görme ve işitme duyu kaybı olmayan, ambulatuvar olan, 23 (Yüzme grubu (YG): 13; Kontrol Grubu(KG) 10) çocuk alınmıştır. Yüzme programı 14 haftalık süre ile haftada 3 gün sıklıkta uygulanmıştır. YG ve KG haftada 2 gün sıklıkta fizyoterapi programına devam etmiştir. Araştırmaya katılan çocuklara 14 haftalık yüzme eğitiminin öncesinde ve sonrasında, yüzme beceri, solunum fonksiyonları, spastisite değerlendirmesi, Kaba Motor Fonksiyon Ölçümü (KMFÖ), antropometrik ölçümler yapılmıştır. Yüzme eğitimi sonunda, KMFÖ toplam puanı açısından YG'nda %8, KG'nda %1 gelişme belirlenmiştir. Yüzme becerisi testindeki gelişmenin YG'nda %108, KG'nda %10 olduğu görülmüştür. Spastisitede azalma miktarı YG'nda %51, KG'nda % 15' dir. Beden Kitle Indexi YG'ndaki çocuklarda %2 azalmış, KG' da ise %2 artmıştır. YG'nda boy ve vücut ağırlığı %3, KG ise boyda %2, vücut ağırlığında %6 artış saptanmıştır. YG'nda yüzme beceri testi; Vital Kapasite (VC), %VC, birinci saniyedeki Zorlu Ekspiratuar Hacim, FEWFVC %FEVı/FVC, Peak Expiratuar Volum, Maximal İstemli Ventilation üzerine ve KG'nda ise % FEVı üzerine etkinin büyük olduğu (s 0.8) saptanmıştır. Grupların 14 hafta sonundaki değerleri dikkate alınarak yapılan etki büyüklüğü hesaplamasında, en büyük etki KMFÖ (EB=1.2) değerinde görülmüştür. Yüzme programına bağlı iki grup arasında ortaya çıkan en önemli fark KMFÖ'nde ortaya çıkmıştır. |
en_US |