Abstract:
Bu çalışmanın amacı; müzikli oyun uygulamalarının ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin sosyal beceri gelişime etkisini ve grupların sınıf öğretmenlerinin, öğrencilerinin sosyal beceri gelişimde müzikli oyunların etkisine yönelik görüşlerini belirlemektir. Araştırma tasarımı karma yöntemdir ve bu araştırmada karma yöntem araştırma tasarımlarından sıralı açıklayıcı tasarım kullanılmıştır. Araştırmanın deneysel deseni "denk olmayan kontrol gruplu ön test-son test deseni" dir. Araştırmada 2021-2022 eğitim öğretim yılında Kars ilinde bulunan bir devlet ilkokulundaki 3.sınıf öğrencileri yer almaktadır. Çalışma grubunu, deney grubunda 30, kontrol grubunda 30 olmak üzere 60, öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veriler "Sosyal Beceri Ölçeği" ve "Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu" kullanılarak toplanmıştır. Araştırmada deney grubuna 10 hafta boyunca müzikli oyun etkinlikleri uygulanmış, kontrol grubuna ise bu etkinlikler uygulanmamıştır. Araştırma sonunda hem deney hem de kontrol grubu sınıf öğretmeni ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Nicel verilerin çözümüne yönelik deney ve kontrol gruplarının Sosyal Beceri Ölçeği puanları üzerinde kovaryans çözümlemesi uygulanmıştır. Nitel verilerin analizinde deney ve kontrol grubu sınıf öğretmenlerine yöneltilen yarı yapılandırılmış görüşme soruları içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre deney ve kontrol gruplarındaki öğrencilerin Sosyal Beceri Ölçeği ön test toplam puan ortalamalarına göre düzeltilmiş son test toplam puanları arasında, deney grubu lehine anlamlı farkın olduğu ortaya çıkmıştır. Sınıf öğretmenlerinin görüşme sorularına verdikleri yanıtlar sonucunda müzikli oyun etkinliklerinin sosyal becerilerin gelişimi noktasında yararlı olacağı sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular literatür ışığında tartışılmış, gelecekte yapılacak olan araştırmalar için önerilerde bulunulmuştur.