Akdeniz Üniversitesi DSpace

Kanonik korelasyon analizi ile eğitim alanında bir uygulama

Show simple item record

dc.contributor.author Sarıgül, Figen
dc.date.accessioned 2024-01-22T14:35:57Z
dc.date.available 2024-01-22T14:35:57Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.uri http://acikerisim.akdeniz.edu.tr/xmlui/handle/123456789/7327
dc.description.abstract Eğitimin fiziksel şartları bireylerin eğitim gördüğü ortam açısından son derece önemli ve hassas bir konudur. Bu şartları etkileyen pek çok değişken bulunmaktadır. Eğitimin fiziksel şartları üzerinde etkili olan değişkenler ile ülkenin gelişmişlik göstergeleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi bu çalışmanın temel amacını oluşturmaktadır. Eğitimin fiziksel şartları ile gelişmişlik göstergeleri arasındaki ilişkinin saptanması için kullanılacak veriler 2019 TÜİK gelişmişlik göstergeleri ve MEB eğitim göstergelerinden derlenmiştir. Çalışmanın amacı doğrultusunda, ilişki araştırması yapılmış ve verilerin çözümlenmesinde kanonik korelasyon analizi kullanılmıştır. Kanonik korelasyon analizi yöntemi doğrultusunde iki değişken grubu belirlenmiş ve her değişken grubu için 3 adet değişken alınmıştır. Birinci değişken gurubu için 13 değişken arasından 3 değişken ve ikinci değişken gurubu için de 11 değişken arasından 3 değişken alınmıştır. Değişkenler seçilirken kanonik değişkene en fazla katkı sağlayıp, korelasyonu en yüksek değişkenler değişken setine alınmıştır. Türkiye'deki bütün şehirlerin ilkokul başına düşen öğrenci sayısı, ortaokul başına düşen öğrenci sayısı, ortaöğretim okul başına düşen öğrenci sayısı, eğitimdeki kontenjanlara bağlı fiziksel şartlara ait değişken kümesini, Kişi başı gayrisafi milli hasıla (GSMH), bağımlı nüfus oranı, bebek ölüm hızı ise Türkiye'nin temel gelişmişlik göstergelerini gösteren değişken kümesi olarak alınmıştır. Yapılan kanonik korelasyon analizi sonucunda, bağımlı değişken olan eğitimin kontenjanlara bağlı fiziksel şartları seti ile gelişmişlik seti arasında iki adet anlamlı kanonik korelasyon saptanmış ve istatistiksel yorumlamalar elde edilen herbir kanonik korelasyon için yapılmıştır. Çalışma sonunda elde edilen sonuçlar göz önüne alındığında, eğitimin fiziksel şartları ile gelişmişlik değerleri arasındaki ilişkilere bağlı olarak gelişmişlik değerlerindeki iyileştirilmelerin eğitimin fiziksel şartlarını da olumlu şekilde etkileyeceği düşünülmektedir. en_US
dc.publisher Akdeniz Üniversitesi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Kanonik Korelasyon Analizi, Eğitim Göstergeleri, Fiziksel Şartlar en_US
dc.title Kanonik korelasyon analizi ile eğitim alanında bir uygulama en_US
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis en_US
dc.contributor.department Eğitim Bilimleri en_US
dc.contributor.consultantID Sinan, Alper. en_US
dc.contributor.institute Eğitim Bilimleri Enstitüsü en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account