Abstract:
Bu tez çalışmasında sanat tarihsel süreçle birlikte, 1980 sonrası çağdaş resim sanatında çirkinin estetiği bağlamında ölü beden ve kadavra imgesi ele alınmıştır. Eş zamanlı olarak çirkinin estetiği olarak ölü beden ve kadavra imgesinin dünyadaki gelişmeleri ve bu gelişmelerin 1980 sonrası çağdaş resim sanatına yansımaları incelenmiştir. Tez çalışması, dört ana bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünde ölü beden ve kadavra imgelerinin sanat tarihindeki yeri, önemi ve tez konusunun amacı ele alınmıştır. İkinci bölümde çirkin ve güzel olgularını düşünsel ve kavramsal olarak ele alan felsefi düşünürlerin tanımlarına yer verilmiştir. Aynı başlık altında ayrıca, eserlerinde ölü beden ve kadavra imgesini ele alan çağdaş sanatçıların eserleri incelenmiştir. Bunun devamında 1980 öncesi sanat hareketleri ve bu dönemdeki sanatçıların eserleri ile 1980 sonrası çağdaş resim sanatından, günümüze kadar insan ve hayvanların ölü beden ve kadavra imgeleri çirkinin estetiği bağlamında incelenmiştir. Sanatçıların tanık oldukları, siyasi, sosyal ekonomik ve kültürel değişimlerle beraber sanatçıların resimlerinde konu aldıkları ölü beden ve kadavra imgelerini içselleştirerek betimlediklerini söyleyebiliriz. Tarihsel süreç içerisinde başlangıçta yüceleşen ölüm teması olarak ölü beden ve kadavra imgelerinin çağdaş sanatta yer alan sanatçıların eserlerinde giderek, çirkinin estetiğine dönüştüğü söylenebilir. Çalışmanın üçüncü bölümünde ise; çirkinin estetiği bağlamında "1980 Sonrası Çağdaş Resim Sanatında Ölü Beden ve Kadavra İmgesi" başlığı adı altında araştırmalar yapılmış, daha sonra ölü beden ve kadavra imgesini çirkinlik olgusu olarak ele alan örnek sanatçıların eserleri incelenmiştir. Örnek olarak ele alınan sanatçılarda görüldüğü gibi ölü beden ve kadavra imgesinin çirkin olanın güzel veya farklı estetik anlayışıyla ortaya konulduğu görülmektedir. Bu tez çalışmasının dördüncü bölümünde ise çirkinin estetiği bağlamında ölü beden ve kadavra imgesinin uygulama çalışmalarında renk, biçim, konu ve kompozisyon açısından yorumlama ve analizleri yer almaktadır. Ölü beden ve kadavra imgeleri yeni yaratım sürecinin bir parçası haline gelmiştir.