Akdeniz Üniversitesi DSpace

Sağlık hizmetlerinde toplam kalite yönetimi uygulamalarında iç müşteri kavramının anlam ve önemi : Akdeniz Üniversitesi Eğitim Uygulama ve Araştırma Hastanesi'nde hekim ve hemşirelere yönelik bir tatmin araştırması

Show simple item record

dc.contributor.author Karakaş, Kadriye
dc.date.accessioned 2020-07-20T12:06:16Z
dc.date.available 2020-07-20T12:06:16Z
dc.date.issued 1998
dc.identifier.uri http://localhost:8080/xmlui/handle/123456789/656
dc.description.abstract Son yıllarda endüstri sektöründe başlayan "Sürekli Kalite İyileştirme Arayışı" sağlık sektörüne de yansımıştır. Bunun nedeni, rekabetin, artması, insanların gelirlerinin yükselmesi, hastaların bilinçlenmesi, sağlık sigortacılığının gelişmesi gibi faktörlerdir. Yoğun rekabet ortamında, sürekli kalite iyileştirme yoluyla ayakta kalmak isteyen kurumlar, doğru işleri doğru yapmaya ve hastalara tatmin edilmesi gereken bir müşteri gözüyle bakmaya zorlanmışlardır. Doğru işleri doğru yapmak ve hasta memnuniyetini gerçekleştirmek, hastane sisteminin iyi işlemesine bağlıdır. Sistemin iyi işlemesi demek, süreçler arası, diğer bir deyişle, birbirine ürün ve hizmet sunan birimler arası sorunların ortadan kalkması demektir. Bu anlayış, toplam kalite yönetimi felsefesinde "İç Müşteri Tatmini" olarak adlandırılmaktadır. İç müşteri tatmini anlayışına göre, bir bölüm/kişi (tedarikçi) ürün veya hizmet sunduğu kendisinden bir sonraki bölüm/kişiyi (iç müşteri) ürün ve hizmet açısından tatmin etmek zorundadır. Ancak sistemde toplam kaliteyi sağlamaya çalışırken süreç iyileştirme kararları rastgele değil, iç müşteri ve tedarikçi birimlerin karşılıklı beklentilerine dayanılarak alınmalıdır. Bu beklentilerin anlaşılması ise, çeşitli yöntemlerle toplanan verilerle elde edilir. İşte bu çalışma, hastanelerde iç müşteri tatmini araştırmalarında kullanılabilecek veri toplama araçları geliştirerek örnek bir hastanede uygulanmasının sonuçlarından yararlanmak amacıyla hazırlanmıştır. Bu amaçla, iki kritik iç müşteri olarak hekim ve hemşireler ele alınmıştır. Bu ilci iç müşteri grubunun performansını önemli ölçüde etkileyen süreçler saptanarak iç müşteri tatminini ölçen soru formları geliştirilmiştir. Bu çalışmanın uygulama alanı olarak Akdeniz Üniversitesi Eğitim, Araştırma ve Uygulama Hastanesi seçilmiştir. Araştırma evrenini, Akdeniz Üniversitesi Eğitim, Araştırma ve Uygulama Hastanesi'nde görev yapan ve soru formlarında belirtilen hizmet birimlerinden yararlanan 284 hekim ve 208 hemşire oluşturmaktadır. Yanıtlama oranı hekimlerde %45, hemşirelerde % 70'dir. Araştırma sonucunda, hastanede hekim ve hemşirelerin performansını olumsuz etkileyen, dolayısıyla geliştirilmesi gereken etmenler saptanmıştır. Bunlardan bazıları; mesleki işbirliği ve iletişim; bölümler arası empati duygusu; kural, politika ve stratejiler; görev tanımları; başarı değerleme ve ödüllendirme sistemleri; hizmet içi eğitimler; karar alma yöntemleri ve fiziksel koşullardır. en_US
dc.publisher Akdeniz Üniversitesi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/closedAccess en_US
dc.title Sağlık hizmetlerinde toplam kalite yönetimi uygulamalarında iç müşteri kavramının anlam ve önemi : Akdeniz Üniversitesi Eğitim Uygulama ve Araştırma Hastanesi'nde hekim ve hemşirelere yönelik bir tatmin araştırması en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department İşletme en_US
dc.contributor.consultantID Fulya Sarvan en_US
dc.contributor.institute Sosyal Bilimler Enstitüsü en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account