Abstract:
Bu araştırmada sosyal bilgiler son sınıf öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik kaygı düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada karma yöntem araştırma desenlerinden içeyerleşik desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu; amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir (uygun, convenience sampling) örneklemeye göre seçilen 2019-2020 eğitim-öğretim döneminde Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde Sosyal Bilgiler Eğitimi son sınıfta öğrenim gören 40'ı kadın, 25'i erkek toplam 65 öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmanın nicel boyutunun verileri Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Kaygı Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda verilerin analizinde SPSS 22 paket programları kullanılmıştır. Nicel verilerinin analizinde T-test ve ANOVA analizlerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutunun verileri ise nicel verileri açıklamak ve desteklemek amacıyla hazırlanan yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Nitel verilerin analizinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları genel olarak değerlendirildiğinde, son sınıf öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik kaygı düzeylerinin orta düzeyde olduğunu söylemek mümkündür. Ayrıca kaygılarının cinsiyet, GANO, anne eğitim durumu, aile gelir durumu ve üniversiteye gelmeden önce yaşanılan yer değişkenlerine göre farklılaşmadığı; sadece baba eğitim durumu değişkeninde okuryazar olmayan ile ilköğretim değişkeni arasında ilköğretim mezunu olanların lehine anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu durumu yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla elde edilen veriler açıklamakta ve genellemektedir.