Akdeniz Üniversitesi DSpace

TIMSS 2019 Türkiye örneklemine göre 4. ve 8. sınıf öğrencilerin matematik başarı durumlarının çeşitli değişkenlere göre Chaid analizi ile incelenmesi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Akdemir, Hanife Tekeli
dc.date.accessioned 2023-03-16T14:56:33Z
dc.date.available 2023-03-16T14:56:33Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.uri http://acikerisim.akdeniz.edu.tr/xmlui/handle/123456789/6501
dc.description.abstract Bu araştırmada TIMSS 2019 Türkiye örnekleminde dördüncü ve sekizinci sınıf öğrencilerinin öğrenci anketlerine verdikleri cevaplarla matematik başarısını açıklayan değişkenleri incelemek amaçlanmıştır. TIMSS 2019'a 64 ülke ve 8 karşılaştırma birimi "kıyaslama katılımcıları" (örneğin, eyaletler ve beledi¬yeler gibi bölgesel birimler), 580 000 öğrenci, 310 000 veli, 19 000 okul yöneticisi ve 52 000 öğretmen katılmıştır. Dördüncü sınıf düzeyinde 58 ülke ve 6 kıyaslama katılımcısı, sekizinci sınıf düzeyinde ise 39 ülke ve 7 kıyaslama katılımcısı katılmıştır. Araştırma tarama modellerinden ilişkisel tarama deseni ile yapılmıştır. Araştırmanın Türkiye örneklemi dördüncü sınıfta 4028, sekizinci sınıfta ise 4077 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada TIMSS ortalaması olan 500 puan baz alınarak 500 puan altındaki öğrenciler başarısız, üzerindeki öğrenciler başarılı olarak sınıflandırılmış ve analizler yapılmıştır. Araştırmada veri madenciliği karar ağaçları algoritmalarından olan CHAID (Otomatik Ki-Kare Etkileşim Belirleme) analizi kullanılmıştır. Analiz sonucunda TIMSS 2019 Türkiye örnekleminde dördüncü sınıflarda matematik başarısını en iyi açıklayan değişkenin "fen başarısı" olduğu görülmüştür. Matematik başarısını açıklayan diğer değişkenler de incelenmiş ve matematik diğer derslerden zordur, okul eğlencelidir, matematikte iyiyim, matematik favori dersimdir, matematik zor bir derstir, matematik öğrenmek keyiflidir, matematiği seviyorum algıları ve çalışma masasının varlığının etkili olduğu görülmüştür. TIMSS 2019 Türkiye örnekleminde sekizinci sınıflarda da matematik başarısını en iyi açıklayan değişkenin "fen başarısı" olduğu görülmüştür. Matematik başarısını açıklayan diğer değişkenler de incelenmiş ve matematik favori dersimdir, matematikte iyiyim, matematik benim için zordur, problemleri seviyorum algılarının, internetten ders kitaplarına erişimin durumunun, matematik ödevlerine ayrılan sürenin, odasının varlığının, bilgisayar-tabletinin varlığının, ne kadar eğitim almayı planladığının etkili olduğu görülmüştür. Yapılan araştırmada öğrencileri ayırmadaki en etkili düğümü belirlemek adına kazanç değerleri incelenmiştir. Dördüncü sınıfta en etkili düğümün fen başarı puanı 600,432 üzerinde olan öğrencilerden oluşan düğüm olduğu görülmüştür. Analizdeki en etkili ikinci düğümün ise fen başarı puanı 557,693 ile 600,432 arasında yer alan öğrencilerden "matematikte iyiyim" maddesine "biraz katılıyorum", "çok katılıyorum" şeklinde cevap veren ve cevap vermeyen öğrencilerden "matematiği seviyorum" maddesine "çok katılıyorum" şeklinde cevap verenler ve cevap vermeyen öğrencilerden oluşan düğümdür. Bununla beraber öğrencilerin matematik başarılarını ayırt etmede en az bilgi veren düğüm fen başarı puanı 405,139'dan düşük olan öğrencilerden oluşan düğümdür. Sekizinci sınıfta en etkili düğümün fen başarı puanı 592,723 üzerinde olan öğrencilerden "Problemleri seviyorum." maddesine "biraz katılmıyorum", "biraz katılıyorum", "çok katılıyorum" şeklinde cevap verenler ve bu maddeye cevap vermeyen öğrencilerden, "Bilgisayar-Tabletin var mı?" sorusuna "evet" diyen ve bu soruya cevap vermeyen öğrencilerden oluşmaktadır. Analizdeki en etkili ikinci düğümü ise fen başarı puanı 592,723 üzerinde olan öğrencilerden "Problemleri seviyorum." maddesine "biraz katılmıyorum", "biraz katılıyorum", "çok katılıyorum" şeklinde cevap verenler ve bu maddeye cevap vermeyen öğrencilerden, "Bilgisayar-Tabletin var mı?" sorusuna "hayır" diyen öğrenciler oluşturmaktadır. Bununla beraber öğrencilerin matematik başarılarını ayırt etmede en az bilgi veren düğümün fen başarı puanı 431,333'ten düşük olan öğrencilerden oluşan düğüm olduğu belirlenmiştir. en_US
dc.publisher Akdeniz Üniversitesi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject TIMSS 2019, Matematik Başarısı, Veri Madenciliği, CHAID Analizi en_US
dc.title TIMSS 2019 Türkiye örneklemine göre 4. ve 8. sınıf öğrencilerin matematik başarı durumlarının çeşitli değişkenlere göre Chaid analizi ile incelenmesi en_US
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis en_US
dc.contributor.department Eğitim Bilimleri en_US
dc.contributor.consultantID Koğar, Hakan. en_US
dc.contributor.institute Eğitim Bilimleri Enstitüsü en_US


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

DSpace'de Ara


Göz at

Hesabım