Akdeniz Üniversitesi DSpace

The Most preferred language learning strategies of bilingual amd monolingual students

Show simple item record

dc.contributor.author Kahraman, Esra
dc.date.accessioned 2023-03-16T09:15:31Z
dc.date.available 2023-03-16T09:15:31Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.uri http://acikerisim.akdeniz.edu.tr/xmlui/handle/123456789/6488
dc.description.abstract Bu çalışma, çift dilli ve tek dilli öğrencilerin en çok tercih ettikleri dil öğrenme stratejilerini araştırmayı hedeflemektedir. Dil öğrenme stratejileri kullanımındaki farklılıkları bulmayı amaçlamaktadır. Bundan başka, öğrencilerin strateji kullanımların da cinsiyet, sınıf düzeyi, baba eğitim düzeyi ve anne eğitim düzeyi açısından incelenmektedir. Bu çalışma için karma yöntem seçilmiştir ve çalışma Antalya'da bulunan özel bir okulun iki kampüsünde gerçekleştirilmiştir. Ayrıca, veriler üç aşamada elde edilmiştir. Birincisi, Oxford (1990) tarafından geliştirilen Dil Öğrenme Stratejileri Envanterinin (SILL) Türkçeye uyarlanmış versiyonu kullanılmıştır. Cesur ve Fer (2007) tarafından uyarlanan envanter 150 öğrenciye uygulanmıştır ve nicel araştırmanın verileri toplanmıştır. Bu esnada hem öğrenciler (10) hem de öğretmenleriyle yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleşmiştir. Bu çalışmaya altıncı, yedinci ve sekizinci sınıflardan 150 (71 kız, 79 erkek) ortaokul öğrencisi katılmıştır. 150 öğrenciden 91'i tek dilli ve 59'u çift dillidir. Öğrenciler ile gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşmelere ek olarak ortaokuldan beş İngilizce öğretmeniyle de yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Bunun nedeni öğretmenlerin öğretme yöntemlerini ve öğrencilerinin dil öğrenme stratejilerini derinlemesine anlamaktır. Oxford (1990) tarafından geliştirilen ve Cesur ve Fer (2007) tarafından Türkçeye uyarlanan Dil Öğrenme Stratejileri Envanteri öğrencilere uygulanmıştır ve öğrencilerin strateji kullanımlarını daha derin anlamak amacıyla yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Bu envanter altı alt başlıktan olmak üzere toplamda 50 maddeden oluşmaktadır. Nitel araştırmaya rastgele seçilmiş 10 öğrenci katılmıştır ve şaşırtıcı bir şekilde çift dilli (5) ve tek dilli (5) katılımcı sayısı birbirine eşittir. Nicel ve nitel araştırmalar ile bulgular arasında bir bağlantı bulmak ve direkt karşılaştırmalar sağlamak hedeflenmiştir. Nicel veriler SPSS programı aracılığıyla betimleyici istatistik yöntemi ile nitel veriler ise içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçları, çift dilli ve tek dilli öğrencilerin tercih ettikleri dil öğrenme stratejileri arasında fark olduğunu tespit etmiştir. Ayrıca, nicel araştırmanın sonuçları çift dilli öğrencilerin tek dilli öğrencilere göre daha fazla bilişsel, üst bilişsel ve sosyal stratejiler kullandıklarını göstermiştir. Cinsiyet açısından araştırıldığında, kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre telafi stratejilerini daha fazla kullandıkları belirlenmiştir. Sınıf düzeyi bakımından duyuşsal stratejilerde farklılık olduğu görülmüştür. Farklılığın kaynağını tespit etmek için Tukey test uygulanmış ve sekizinci ve altıncı sınıflar arasında bir fark olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca Araştırma'da öğrencilerin strateji kullanımının anne eğitim seviyesine göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı belirlenmiştir. Anne eğitim düzeyi ve telafi stratejisi kullanımı arasında anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Farklılığın kaynağını tespit edebilmek için Tukey testi uygulanmış ve test sonuçlarına göre ilkokul/ortaokul mezunu ve lise mezunu annelerin çocukları ile yüksekokul/üniversite mezunu ile lisansüstü mezun annelerin çocuklarının puanlarının farklılaştığı belirlenmiştir. Sonuç olarak, yüksekokul/üniversite mezunu annelerin çocuklarının ve lisansüstü mezuniyeti olan annelerin çocuklarının telafi stratejilerini ilkokul/ortaokul mezunu ve lise mezunu annelerin çocuklarından daha fazla kullandıkları bulunmuştur. Bununla birlikte öğrencilerin strateji kullanımlarının baba eğitim düzeyine göre anlamlı şekilde farklılaşmadığı belirlenmiştir. en_US
dc.publisher Akdeniz Üniversitesi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.title The Most preferred language learning strategies of bilingual amd monolingual students en_US
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis en_US
dc.contributor.department Foreign Language Teaching Department en_US
dc.contributor.consultantID İlter, Binnur Genç. en_US
dc.contributor.institute Eğitim Bilimleri Enstitüsü en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account