Abstract:
Bu araştırmanın amacı, eğitim örgütlerinde çalışan bayan yöneticilerin kariyer yönetimine ilişkin görüşlerinden yola çıkarak bu süreçte karşılaştıkları engelleri saptamak ve bu engelleri ortadan kaldırmak için çözüm yolları üretmektir. Bu çalışma nitel bir araştırmadır ve bütüncül çoklu durum deseni kullanılmıştır. Alan taramasına dayalı olarak kavramsal çerçeve oluşturulmuş, yarı yapılandırılmış görüşme formunun oluşumunda uzman görüşleri alınmıştır. Görüşme ve yarı yapılandırılmış görüşme formu tekniği kullanılarak veriler toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim öğretim yılında Antalya İli, Merkez İlçelerde görev yapmakta olan on dört bayan okul yöneticisi oluşturmaktadır. Görüşmeler sonucu elde edilen verilerin incelenmesinde NVIVO 10.0 nitel veri analiz programı kullanılarak açıklanması ve yorumlanması yoluna gidilmiştir. Verilerin amaçlarına uygun olarak frekans(f) ve yüzdeleri(%) hesaplanarak tablo halinde sunulmuştur. Araştırma sonucunda bayanların kariyer planlama sürecinde birçok engelle karşılaştığı ve erkeklere nazaran daha fazla çaba sarf etmeleri gerektiği tespit edilmiştir. Ataerkil toplum tarafından kadına yüklenen rollere bayan yöneticilere karşı toplumun önyargılı tutumu da eklenince bir de kendini ispat etme kaygısı yaşayan bayan öğretmenler yöneticiliğe pek de sıcak bakmamaktadırlar. Fakat kendini gösterme şansı verilirse bütün bayan yöneticilerin kurumlarına birçok avantaj sağladığı söylenebilir. Bu avantajların başında organizasyonlar düzenleyerek ve iletişimi güçlendirerek kurum içi örgüt kültürünü güçlendirmesi, kadınsı bakış açısıyla kuruma estetik ve düzen getirmesi söylenebilir.