Abstract:
Bu araştırmada Afganistan'ın başkenti Kabil'de okul müdürlerinin ve öğretmenlerin görüşlerine göre ilk ve ortaöğretim okullarında karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri amacıyla yapılmıştır. Araştırma: Birinci bölüm giriş, problem durumu, problem cümlesi, alt problemler, araştırmanın varsayımları (sayıtlılar) araştırmanın sınırlılıkları, tanımlar; ikinci bölüm, örgüt, yönetim, yönetici, eğitim yönetimi, Afganistan eğitim sistemi; üçüncü bölüm, ilgili araştırmalar; dördüncü bölüm, araştırma modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması, verilerin analizi; beşinci bölüm, bulgular ve altıncı bölüm, sonuç, tartışma ve önerileri olmak üzere altı başlık altında toplanmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemi, durum çalışması desenlerinden bütüncül çoklu durum deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, Kabil ilindeki merkez ilçelerden biri olan iki devlet okulunun müdürleri ile aynı okullarda görev yapan 4 öğretmenden ve 2 özel okul müdürü, aynı okulda görev yapan 2 öğretmenden oluşmuştur. Veriler, görüşme yöntemi ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizi; sonuç olarak katılımcılar, okullarda ders kitabı eksikliği bulunduğunu, ders materyallerinin dağıtımı konusunda sorunlar olduğunu, görsel ve işitsel materyaller sınırlı sayıda olduğunu, sınıflarda öğrenci sayısının fazla olduğunu, yapılan ek sınıfların standartlara uygun olmadığını, okullarda kantin vb. bulunmadığını ve bunun bir sorun olduğunu, okullarda, kültürel ve sportif etkinlikleri gerçekleştirmek için mekânlar bulunmadığını, spor dersi için gerekli alanlar oluşturulmadığını, özel okullarda ders kitabı eksikliği bulunduğunu, okulların spor dersi için gerekli alanlar oluşturulmadığını, özel okulların çoğunun kiralık binalarda hizmet vermekte olduğunu (okul olarak tasarlanmamış binalar) gibi sorunlar tespit edilmiştir ve sorunlara çözüm öneriler verilmiştir.